•   Den interprofessionella social- och hälsovården USS22IV02-3005 30.08.2023-17.12.2023  4 sp  (ÖH23REGUSS-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
    - har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
    - har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Hälso- och sjukvård i Finland

    Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

    Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

    Framtidsvisioner

    Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

    Interprofessionellt arbete
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
    Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
    Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
    Personcentering ...
    Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
    Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
    Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
    Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
    Care.
    Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
    Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
    Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
    Källa: Hoitotiede. 29/4.
    Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
    https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
    övrig material som ges under kursen
    Artiklar och databaser
    Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Interaktiva föreläsningar
    Lagstiftnings- och servicesystemsdelen, som Moodlekurs, men även handledningstillfällen i form av workshops, Görs parvis

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0-5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
    Examinator: Michaela Jalava
    Bedömningskriterier:
    - Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
    - Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
    förhållande till givna uppgifter och case
    - Tillämpning av lagar och servicesystem till praktiken
    - Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
    - Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
    skriftliga delen
    - Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
    - Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

    Uppgift im servicesystem bedöms som Uk-Gk.
    Examinator: Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    30.08.2023 - 17.12.2023

    Anmälningstid

    15.06.2023 - 29.08.2023

    Grupp(er)
    • ÖH23REGUSS-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Minna Syrjäläinen-Lindberg, Michaela Jalava

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg, examinator även Michaela Jalava

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare

    Andel virtuell undervisning

    3 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Moodlekurs i lagsftning och servicesystem:
    1) Inlämning av del 1 1 är 5.10.2023
    Inlämning av del 2 är 15.12.2023
    Uppgifterna görs parvis. Skrifltig respons på Moodle inlämningslåda

    2) Uppgift om social- och hälsovårdens uppbyggnad görs parvis och lämnas in på moodle senast 7.12.2023. Uppgifterna presenteras/diksuteras på seminarium 13.12.2023

    3) Uppvisning av straffregister till Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Tid och plats

    Hösten 2023

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Föreläsningar, workshops och seminarium 10 h
    Lagstiftnings- och servicesystemsdelen och servicesystem 94 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Uppgifterna är inlämnade i tid.
    Studerande har delvis följt anvisningarna för det skriftliga arbetet.
    Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga och tillämpningen är delvis korrekt..

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Uppgifterna är inlämnade i tid.
    Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen samt servicesystemet, kan reflektera och motivera sina svar. Studerande har nästan korrekt följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Uppgifterna är inlämnade i tid.
    Studerande visar i sina svar korrekt kunskap och kan reflektera och motivera sina svar väl. Tillämpningen är väl gjort.
    Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet.