Leadership and OrganizationPoäng (5 sp)
Kod: FEV18LT03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
- förstår hur företaget fungerar som organisation
- känner till olika ledningssystem
-känner till faktorer som påverkar individens motivation och attityder i organisationen
-förstår arbetsgemenskapens betydelse för organisationen samt inser vikten av personalutveckling och kompetensutveckling
-förstår sambandet mellan personalens välbefinnande i arbetet och företagets framgång
- förstår ledarskapets betydelse och sambandet mellan ledarskap och företagets mål och strategi
-
Studieperiodens (kursens) innehåll
Ledarskap olika typer av organisationer, t.ex teamledarskap, strategiskt ledarskap, HRM och ledarskapet som en process
Ledarskapsteorier
Organisationslära
Förkunskapskrav
Affärskunnande 1
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande förstår begreppet ledarskap i organisationer och har förmågan att arbeta oberoende och i grupp
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studenten förstår begreppet ledarskap i organisationer och kan anpassa det till ett exempel. Studenten kan söka information, arbeta framgångsrikt både självständigt och i grupp, använda vissa webbverktyg och rapportera egen inlärningsprocess.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har djupare förståelseför begreppet ledarskap i organisationer och dess parametrar och kan använda det innovativt i ett case. Studerande kan arbeta självständigt och i grupp, använda flera olika webbverktyg och återspegla egen inlärningsprocess
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.
Läromaterial
Se gällande förverkligande FEV18LT03
Anmälningstid
15.06.2023 - 29.08.2023
Tajmning
29.08.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Kajsa From
Grupper
-
FEK21D-VTradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
- förstår hur företaget fungerar som organisation
- känner till olika ledningssystem
-känner till faktorer som påverkar individens motivation och attityder i organisationen
-förstår arbetsgemenskapens betydelse för organisationen samt inser vikten av personalutveckling och kompetensutveckling
-förstår sambandet mellan personalens välbefinnande i arbetet och företagets framgång
- förstår ledarskapets betydelse och sambandet mellan ledarskap och företagets mål och strategi
-
Innehåll
Ledarskap olika typer av organisationer, t.ex teamledarskap, strategiskt ledarskap, HRM och ledarskapet som en process
Ledarskapsteorier
Organisationslära
Tid och plats
Wolffskavägen 33, kursen startar 29.8.2023.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Williams, MGMT11, Cengage Learning
- course materials in Moodle
- articles
Undervisningsmetoder
Närundervisning med grupparbete, inlämningsuppgifter och case studies
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i slutet av kursen, datum meddelas vid kursstart.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 timmar individuellt arbete per 1 sp (totalt 5 sp)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår begreppet ledarskap i organisationer och har förmågan att arbeta oberoende och i grupp
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studenten förstår begreppet ledarskap i organisationer och kan anpassa det till ett exempel. Studenten kan söka information, arbeta framgångsrikt både självständigt och i grupp, använda vissa webbverktyg och rapportera egen inlärningsprocess.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har djupare förståelseför begreppet ledarskap i organisationer och dess parametrar och kan använda det innovativt i ett case. Studerande kan arbeta självständigt och i grupp, använda flera olika webbverktyg och återspegla egen inlärningsprocess
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig bedömning av klassaktiviteter, grupparbeten och tentamen.
Underkänd (0)
Otillräcklig närvaro (min 75%), ofullständiga uppgifter, underkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden förstår de grundläggande principerna för ledning och ledarskap
Studeranden kan identifiera problem i ledarskap
Stueranden har en grundläggande förståelse för organisatoriskt beteende och olika organisationsstrukturer och miljöer
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden förstår principerna för ledning och ledarskap och kan tillämpa dem i verkliga situationer
Studeranden kan lösa lednings- och ledarskapsproblem
Studeranden har en bred förståelse för organisatoriskt beteende och olika organisationsstrukturer och miljöer
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studeranden förstår principerna för ledning och ledarskap och kan kritiskt reflektera över dem samt konsekvent tillämpa dem i verkliga situationer
Studeranden kan lösa lednings- och ledarskapsproblem som visar färdigheter i att kombinera teori och praktik
Studeranden har en djup förståelse för organisatoriskt beteende och olika organisationsstrukturer och miljöer
Förkunskapskrav
Affärskunnande 1