Hoppa till innehåll

Välfärdspolitik och samhällelig påverkanPoäng (5 sp)

Kod: SHV16UL02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
Är väl förtrogen med välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
Kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
Kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
Kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Studieperiodens (kursens) innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2022 - 27.10.2022

Tajmning

28.10.2022 - 15.01.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • Ghita Bodman
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV21HD-V
    Social- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV21HD-Å
    Social- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
Är väl förtrogen med välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
Kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
Kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
Kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Tid och plats

Kursen omfattar tre närstudietillfällen i enlighet med schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens studiematerial introduceras under det första närstudietillfället.
Rekommenderad litteratur, föreläsningsunderlag och examinationsppgifter finns tillgängliga på kursens Moodle plattform.

Undervisningsmetoder

Närstudietillfällena omfattar 9 timmar föreläsningar, gruppdiskussion samt debatt. Därtill omfattar kursen ca 125 självstudier, inklusive intervjuer med sakkunniga och examinationsuppgifter.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examinatuionsuppgifterna inkluderar intervju med sakkunnig i arbetslivet inom angivet område.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Datum för inlämnandet av examinationsuppgifter överenskommes gemensamt vid det första närstudietillfället.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen förverkligas medelst inlämnade examinationsuppgifter. Examinationsuppgifterna presenteras vid det första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen motsvarar 5 sp, sammanlagt ca 135 h arbete, varav sammanlagt 9 h utgörs av gemensamma närstudietillfällen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier för varje deluppgift presenteras i anslutning till introduktionen av de enskilda uppgifterna.
Kursens slutvitsord baseras på helhetsbedömning av samtliga deluppgifter.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav