•   Disability Services SO20SOS5-3003 31.08.2022-16.10.2022  5 credits  (USO21D-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - has knowledge of various disabilities as well as the impact of disabilities on an individual's living conditions
    - can guide people with disabilities in terms of rights and forms of service
    - can promote participation, self-determination and functional ability among people with disabilities
    - is able to consider accessibility aspects in client work and knows about alternatives and supplementary communication
    Prerequisites
    No preliminary requirements
    Content of the study unit
    - Diagnoses and living conditions for people with disabilities in different life situations
    - The service user perspective, the family- and kinship perspective, legal certainty and participation
    - Social counselling, service systems, forms of support and processes
    - Assistive tools and accessibility for people with disabilities
    - Alternative and supplementary communication

    Name of lecturer(s)

    Daniela Sundell

    Learning material

    Litteraturtips:
    Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
    Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
    Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
    Helminen, J. Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
    Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
    – asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
    Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
    Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
    Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
    Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
    Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
    Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
    Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
    Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
    Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
    + valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
    Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
    Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
    Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering, (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, grupparbete, workshop, simulering och erfarenhetstalare (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
    Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
    Aktivt deltagande
    _______________________________________________________________________
    2 Individuell uppgift 3 sp (bed. 0-5)
    Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
    Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
    Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämne
    Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egen inlärning, nya insikter och se utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    31.08.2022 - 16.10.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 31.08.2022

    Group(s)
    • USO21D-Å
    • ÖH21USOLED-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Daniela Sundell, Janina Dahla

    Additional information

    I kursens examination ingår att läsa en skönlitterär bok om en person som har en diagnos som ger upphov till en bestående funktionsnedsättning. Studerande kan börja läsa boken redan innan kursen påbörjats, men det är inte ett måste. Även ljudböcker får användas.



    Huvudpersonens funktionedsättningen kan ha uppkommit på grund av en kronisk sjukdom eller vara medfödd. Exempel kan vara hjärnblödning, Multipel skleros (MS), reuma, Parkinson sjukdom, ALS, ADHD, Autism, Down´s syndrom, CP- skada, FAS (undvik böcker om psykisk ohälsa och demenssjukdomar, eftersom de är funktionsnedsättningar, men behandlas mer ingående i andra kurser. Även erfarenheter av cancersjukdomar finns en hel del att hitta i skönlitteraturen, men undvik gärna också dessa, ifall sjukdomen inte tydligt givit upphov till bestående men). Boken kan också vara skriven utgående från ett anhörigperspektiv.



    Närmare instruktioner för hela uppgiften ges när kursen startar, men ni kommer under kursens gång att arbeta processinriktat vidare med ert "case". (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Åbo, Henriksgatan 7

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    1 Obligatorisk närvaro (smågruppsarbete och inledningslektionerna till smågrupparbetet och simuleringar samt endel föreläsningar och studiebesök) och förhandsuppgifter 2 sp
    2 Individuell uppgift 3 sp (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    1 Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
    2 Individuell uppgift 3 sp, del 1: deadline 9.10.2022 och del 2: arbetet i sin helhet, deadline 16.10.2022. (not translated)

    Timing and attendance

    31.08.2022 - 16.10.2022 Åbo (not translated)

    Student's schedule and workload

    Närstudier 40 h
    Självstudier 95 h (81 h individuell examination och 32 h förhandsuppgifter) (not translated)

    Assessment criteria
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.

    2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.

    4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. (not translated)