Susanne Davidsson
Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm:Natur och Miljö.
Bergman, M & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur.
Drew, S & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
Läroplan Utbildning till socionom, Åbo, flerform https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF23-%C3%85-USO/year/2023
Socionom, Åbo-Information (Moodle)
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf https://www.talentia.fi/
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Referenslitteratur för delen Evidensbaserat arbetssätt 1 sp:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. 2020. Socialstyrelsen.
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar.
Larsen, A.K. (2018). Metod helt enkelt – En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups
Övrigt material enligt lärarnas anvisningar på moodle. (not translated)
Föreläsningar, obligatorisk närvaro
Workshoppar, obligatorisk närvaro
Självstudier
Artikelsökning
Mentoreringstillfällen som leds av flerformsgruppen USO21F-Å
Karriärvägledningssamtal
Soc-Info via Teams 26.9 kl 15-16
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på moodle i handledningsforumet. (not translated)
Bedömningskriterier:
Förhandsuppgifter 2 sp
-förmåga att kunna definiera personliga utvecklingsbehov
-förmåga att planera en hållbar studiestrategi
-professionellt förhållningssätt
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
.
Deltagande i undervisningen och karriärvägledningssamtal 1 sp
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
Examinator: Susanne Davidsson
.
Evidensbaserat arbetssätt 1 sp
Individuell quiz:
- för godkänt krävs minst 60 % av de totala poängen i quizen.
Studerande har rätt att komplettera quizen två gånger enligt med examinator överenskommen tidtabell.
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs
Examinatorer: Pia Liljeroth och Sebastian Lindgren
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
.
4. Video 1 sp
För godkänt arbete krävs:
- att gruppen har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den med ett videoediteringsprogram, samt tillfogat berättarröst, text och eventuellt musik.
- att gruppen har exporterat videon i lämpligt format till Stream och laddat upp länken i Moodle
Examinator: Sebastian Lindgren
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd (not translated)
Swedish
31.08.2023 - 21.12.2023
15.06.2023 - 31.08.2023
Faculty of Health and Welfare
Susanne Davidsson, Pia Liljeroth, Sebastian Lindgren
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
Approved/Rejected
Examinationer:
1. Förhandsuppgifter 2 sp
Del a) inlämnas senast den 28.8.2023 på moodle.
Del b) inlämnas senast den 15.9.2023 på moodle.
Förhandsuppgifterna sänds till studerande per epost innan den första närstudieperioden.
2. Deltagande i undervisningen och karriärvägledningssamtal 1 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Eventuell frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som sätts in på moodle efter att undervisningen har hållits.
Studerande deltar under hösten 2023 i ett karriärvägledningssamtal. Mer information sätts in på moodle av kursansvarig.
3. Evidensbaserat arbetssätt 1 sp
Denna del består av:
- Två föreläsningar + workshoppar med obligatorisk närvaro där studerande gör gruppuppgifter
- Skriftlig grupprapport som ska struktureras enligt IMRaD-modellen och följa Novias skrivanvsiningar och krav (gällande IT-examination) som specificeras i uppgiftsbeskrivningen på Moodle.
- Individuell quiz på moodle. Deadline senast 7.12.2023.
- Skriftlig grupprapport, deadline 15.1.2024.
Examinator: Pia Liljeroth, skrivanvisningar Sebastian Lindgren.
4. Video 1 sp
- Studerande gör gruppvis en video med temat "Studier till socionom". Videon görs i grupper på 3-4 studerande. Gruppindelningen görs av studerande enligt eget val i samband med att undervisning ges i innehållet. Videon ska bestå av rörlig bild, berättarröst, text, och eventuellt musik. Videons längd ska vara maximalt 5 minuter. Fokus i uppgiften är inte på innehållet i videon utan på att studerande ska öva sig i att använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler. Länken till videon laddas upp på Moodle senast den 19.12.2023.
Examinator Sebastian Lindgren sätter in kort sammanfattande handledande feedback på kursens moodlesida.
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd. (not translated)
Hösten 2023, Åbo
Närstudier:
31.8 kl 9.15-17
1.9 kl 8.15-10
5.10 kl 8.15-10
7.10 kl 9-16
9.11 kl 16.15-17
7.12 kl 9.15-17
8.12 kl 8.15-9
Mentoreringstillfällen på distans:
18.10 kl 18.15-19.45
25.10 kl 18.15-19.45 (not translated)
5 sp = 135 h (not translated)