Carolina Silin
Rekommenderad litteratur
Csikszentmihalyi, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Jaakkola, V. (toim.) 2012. Nuorten osallisuus ja vaikuttaminen kulttuurisessa nuorisotyössä. Helisning kaupungin nuorisoasiainkeskus. https://www.hel.fi/static/liitteet/nk/Nuorten_osallisuus.pdf
Jonsved, E. & Jönsson, E. 2021. Makerkultur, estetiska lärprocesser och kunskapande. Stockholms stads utbildningsförvaltning https://pedagog.stockholm/media/1777/makerkultur-estetiska-larprocesser-och-kunskapande.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Jonsved, E. & Jönsson, E. 2021. Makerkultur, estetiska lärprocesser och kunskapande. Stockholms stads utbildningsförvaltning https://pedagog.stockholm/media/1777/makerkultur-estetiska-larprocesser-och-kunskapande.pdf
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
VERKE. 2029. Makerverksamhet i ungdomsarbete https://www.verke.org/uploads/2021/02/ced39cc0-verke_maker-opas_swe_valmis_web.pdf (not translated)
Interaktiva studietillfällen online
Litteraturstudier
Miniprojekt med målgrupp
Produktion av PowerPoint-presentation med ljud
Produktion av handbok (not translated)
Examination 1, Förberedelse inför och deltagande i närstudietillfällena 1 sp
Bedömningskriterier:
- Att studerande kommer förberedd till studietillfällena
- Att studerande deltar aktivt i diskussionerna och övningarna under studietillfällena
Examination 1 bedöms som GK/UK
Examination 2, Miniprojekt med målgrupp 2 sp
För ett berömligt vitsord krävs:
- Att presentationen är tydlig
- Att det finns en röd tråd mellan projektets syfte, mål och teoretisk förankring samt aktiviteter
- Att metodvalen är lämpliga med tanke på målgruppens ålder, intressen och behov
- Att argumenten för teori – och metodval är genomtänkta
- Att presentationen innehåller utvärdering av det egna arbetet och reflektion
- Att studerande har följt anvisningarna
Examination 2 bedöms som med vitsord 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle
Examination 3, Handbok 2 sp
Vid bedömning beaktas:
- Huruvida skribenterna har följt anvisningarna
- Teoriernas och övningarnas relevans i förhållande till temat och syftet
- Tydlighet
- Användbarhet
- Överskådlighet
- Visuell framtoning
Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle (not translated)
Swedish
19.03.2024 - 17.05.2024
02.12.2023 - 19.03.2024
Carolina Silin, Åbo – timlärare Socionom
Degree Programme in Social Services
1.00 credits
4.00 credits
H-5
Examination 1, Förberedelse inför och deltagande i närstudietillfällena 1 sp
- Studerande avlägger kursen genom att bekanta sig med förhandsmaterialet inför varje studietillfälle och genom att delta aktivt under studietillfället
- Det är obligatoriskt att delta i studietillfällena. Om studerande inte kan delta, behöver hen kompensera för frånvaron genom att lämna in en kompensationsuppgift på Moodle
- Examination 1 bedöms som GK/UK
Examination 2, Miniprojekt med målgrupp 2 sp
- Miniprojektet görs individuellt med en målgrupp i åldern 13-29 år
- Studerande planerar ett funktionellt program som hen håller med en ungdomsgrupp under två träffar
- Studerande ska först vara i kontakt med en organisation som bedriver ungdomsarbete och diskutera målgruppens behov och intressen innan planeringsarbetet sätter i gång
- Därefter formuleras syfte och mål
- Aktiviteterna planeras i relation till syftet och målet
- Studerande håller aktiviteterna och dokumenterar varje skede av miniprojektet
- Studerande utvärderar också sin verksamhet i relation till de uppställda målen.
- Studerande lämnar in en PowerPoint-presentation med ljud. Ur presentationen framgår syfte, mål, teoretisk förankring, metoder, bilder på aktiviteter (tänk på att du behöver ha tillstånd för att fotografera människor)
- Utvärdering och reflektion över studerandes lärande ska också ingå i presentationen.
- I presentationen ska du hänvisa till minst 4 källor, källorna ska framgå i en källförteckning
- AI får användas för idégenerering och för arbete med språkdräkten. Innehåll får inte produceras med hjälp av AI
- Sista inlämningsdatum är 15.5.2024
- Examination 2 bedöms på skalan 0-5
Examination 3, Handbok 2 sp
- Skriv handboken parvis
- Texten ska vara genomtänkt och bearbetad
- Välj en målgrupp för handboken, d.v.s. vem skall läsa handboken och tillämpa övningarna
- Välj ett tema för handboken t.ex. äventyrspedagogik, makerkulturen, musik eller drama
- Formulera syfte och mål för handboken
- Handboken skall innehålla både teori och övningar. Minst fyra övningar.
- Behandla teorin på ett lättfattligt sätt
- Testa de övningar som ni har tänkt ta med i handboken på någon pilotgrupp innan ni tar med dem
- Tänk på att handboken skall vara visuellt tilltalade och lätt läst. Handboken ska ha visuella element
- Omfattning 10-12 sidor
- Kom ihåg att uppge källor för alla de övningar som ni inte själva har utvecklat. Det ska finnas en källförteckning i slutet av handboken
- Om filen är så stor att den inte går att ladda upp på Moodel, ladda då upp ett dokument som endast innehåller skribenternas namn och en länk till handboken
- AI får användas för idégenerering och för arbete med språkdräkten. Innehåll får inte produceras med AI
- Sista inlämningsdatumet är 1.5.2024
- Examination 3 bedöms på skalan 0-5 (not translated)
19.3-17.5.2024. Obligatoriska online träffar på Teams kl. 16.15-17.45:
19.3 Inledningen
26.3 Äventyrs- och upplevelsepedagogik
OBS onsdag! 3.4 Drama
9.4 VR-ungdomsarbete
16.4 Maker kulturen
23.4 AI-konst
7.5 Avslutning (not translated)
Examination 1, Förberedelse inför och deltagande i närstudietillfällena 1 sp motsvarar 13 h förberedelse + 14 h studietillfällen = 27 h
Examination 2, Miniprojekt med målgrupp 2 sp motsvarar 54 h arbete
Examination 3, Handbok 2 sp motsvarar 54 h arbete/studerande. Tänk på att sammanlagt ska ett par lägga ner 108 h på handboken (not translated)