Biokemisk bioanalytik 1 (3 sp)
Kod: BA18BI01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 14.01.2022
Tajmning
03.01.2022 - 20.02.2022
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBA20D-VBioanalytiker (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter om analys av biomolekyler i samband med sjukdomar i olika organ, såsom levern, njurarna, pankreas, tyreoidea, matspjälknings-, fortplantnings- och cirkulationsorganen
- känner till vanliga ämnesomsättnings-, utsöndrings- och hormonstörningssjukdomar
- har kunskap om preanalytiska faktorer inom biokemisk bioanalytik
- har kunskap om olika analysmetoder inom biokemisk bioanalytik
- förstår betydelsen av laboratorieresultat inom biokemisk bioanalytik
- behärskar grundläggande klinisk biokemisk terminologi
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom biokemisk bioanalytik
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik
Innehåll
Analys av biomolekyler vid sjukdomar i olika organ
Ämnesomsättnings-, utsöndrings- och hormonstörningssjukdomar
Terminologi
Tid och plats
Våren 2022, enligt schemat
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Nilsson-Ehle (red). Laurells Klinisk Kemi i praktisk medicin. Studentlitteratur
Burtis, Ashwood & Burns. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry. Saunders
Simonsen. Analysteknik. Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar
Föreläsningsmaterial
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, grupparbeten och diskussioner.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kurstentamen 16.02.2022
Omtentamen på allmän omtentamen fredagen den 11.03.2022 och 06.05.2022
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och examination 21 h, självstudier och digitala undervisningsformer 60 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig examination och obligatoriska uppgifter
Kursvitsord enligt skalan 0-5
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper inom området.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper inom området.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper inom området.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärka kunskaper inom området.
Förkunskapskrav
Biokemi