•   Funktioner och ekvationer 1 BYR22MA01-3002 24.10.2022-18.12.2022  3 sp  (BYB22D-E, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Den studerande
    • kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
    • kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
    • känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
    • kan grunderna i MathCad
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - bråk
    - potenser
    - kvadratrötter
    - förstagradsekvationer
    - procent
    - rationella uttryck och ekvationer
    - formler
    - andragradsekvationer
    - funktionsbegreppet
    - räta linjen och dess egenskaper
    - ekvationssystem
    - övningar med MathCad
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Taina Sjöholm

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Material finns i Moodle
    https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=5956

    Undervisningsmetoder

    Flipped Learning, räkneövningar i små grupper och föreläsningar vid behov

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kontinuerlig utvärdering/självutvärdering alternativt skriftlig tentamen 0-5
    Aktivitet i Moodle räknas som fördel. För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.
    Om man i Moodle tagit del av allt material före lektionspasset i fråga, kan man höja sitt vitsord ifall man blir på gränsen mellan två vitsord.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    24.10.2022 - 18.12.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 23.10.2022

    Grupp(er)
    • BYB22D-E
    • BYS22D-E
    • ÖH22BYS-LED-R
    • ÖH22BYB-LED-R
    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Taina Sjöholm

    Utbildning

    Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör, Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare

    Verksamhetspunkt

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Andel virtuell undervisning

    2 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kursen genomförs som en hybridkurs och det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
    https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
    Studerande bör alltid i för väg meddela om distansdeltagande.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell och instruktioner hittas i Moodle.
    Omtentamen 20.01.2023 och 10.02.2023

    Tid och plats

    Period 2 läsåret 2022-2023, Raseborg

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 sp motsvarar ca 80 h arbete

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.