Hoppa till innehåll

Försäljning och kundbetjäning (3 sp)

Kod: FEJ19AF203-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 09.01.2022

Tajmning

03.01.2022 - 13.02.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Rolf Dahlin

Lärare

Anna-Lena Berglund

Grupper

  • ÖH21FEKLED-J
    Öppna yh, företagsekonomiLed, Jakobstad
  • FEK21D-J
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Jakobstad

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande förstå den grundläggande betydelsen av social
kompetens, kundbetjäning samt de faktorer som spelar in i en säljprocess.

Innehåll

Kundservice
Säljprocessen
Presentation och argumentation
Social kompetens

Tid och plats

Vårterminen 2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet presenteras vid kursstarten.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och grupparbeten (bencmarking)

Praktik- och arbetslivssamarbete

- Bencmarking av företag i branschen skall ske under kursens gång.
- Studerandena förväntas delta aktivt i diskussionerna om kursämnet under föreläsningarna.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- (minst) en kurstent hålls i slutet av kursen.
- Föredrag och rapport om det skall hållas och inlämnas under kursen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Tidsanvändning består av aktivt deltagande i lektionerna, bencmarking samt utvärdering av dem. Kursen är 3sp.

Periodisering av innehållet

Ungefär hälften av kursen ägnas åt kundbetjäning inom handel och andra hälften åt försäljning och konsumentlagstiftning.

Tilläggsuppgifter för studerande

Anmälan om deltagande i kurs bör ske till föreläsaren senast inom en veckor från kursstart.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Känna till de viktigaste grunderna inom kundbetjäning, försäljning och
konsumentlagstiftning

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Ha god förmåga att kunna redogöra för:
- kundbetjäningens inverkan även i kritiska situationer,
- försäljningsprocessen.
- konsumentskyddslagens inverkan i olika situationer

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Berömliga kunskaper i både social kompetens, kundbetjäning samt försäljningsprocessen
med beaktande av konsumentskyddslagstiftning.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Tent, föredrag samt aktivt deltagande i kursen ligger till grund för bedömningen.

Underkänd (0)

Studeranden är underkänd om:
- tentresultaten ligger under miniminivån (normalt 30-50% av maxpoängen beroende på tentens svårighetsgrad)
- Benchmarkinguppgiften inkl. presentation och rapport inte utförts.
- Studeranden inte deltagit i föreläsnignarna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Tentresultatet minst 30-50% av maxpoängen beroende på tent. Därefter lineär skala upp till ca 95% av maxpoängen vilket ger högsta vitsord.
- Godkänd benchmarking-uppgift
- Deltagande i föreläsningarna.

Förkunskapskrav

Behövs inga förhandskunskaper