Försäljning och kundbetjäning (3 sp)
Kod: FEJ19AF203-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 09.01.2022
Tajmning
03.01.2022 - 13.02.2022
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Rolf Dahlin
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
ÖH21FEKLED-JÖppna yh, företagsekonomiLed, Jakobstad
-
FEK21D-JTradenom (YH), h21, dagstudier, Jakobstad
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande förstå den grundläggande betydelsen av social
kompetens, kundbetjäning samt de faktorer som spelar in i en säljprocess.
Innehåll
Kundservice
Säljprocessen
Presentation och argumentation
Social kompetens
Tid och plats
Vårterminen 2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet presenteras vid kursstarten.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och grupparbeten (bencmarking)
Praktik- och arbetslivssamarbete
- Bencmarking av företag i branschen skall ske under kursens gång.
- Studerandena förväntas delta aktivt i diskussionerna om kursämnet under föreläsningarna.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- (minst) en kurstent hålls i slutet av kursen.
- Föredrag och rapport om det skall hållas och inlämnas under kursen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Tidsanvändning består av aktivt deltagande i lektionerna, bencmarking samt utvärdering av dem. Kursen är 3sp.
Periodisering av innehållet
Ungefär hälften av kursen ägnas åt kundbetjäning inom handel och andra hälften åt försäljning och konsumentlagstiftning.
Tilläggsuppgifter för studerande
Anmälan om deltagande i kurs bör ske till föreläsaren senast inom en veckor från kursstart.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Känna till de viktigaste grunderna inom kundbetjäning, försäljning och
konsumentlagstiftning
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Ha god förmåga att kunna redogöra för:
- kundbetjäningens inverkan även i kritiska situationer,
- försäljningsprocessen.
- konsumentskyddslagens inverkan i olika situationer
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Berömliga kunskaper i både social kompetens, kundbetjäning samt försäljningsprocessen
med beaktande av konsumentskyddslagstiftning.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Tent, föredrag samt aktivt deltagande i kursen ligger till grund för bedömningen.
Underkänd (0)
Studeranden är underkänd om:
- tentresultaten ligger under miniminivån (normalt 30-50% av maxpoängen beroende på tentens svårighetsgrad)
- Benchmarkinguppgiften inkl. presentation och rapport inte utförts.
- Studeranden inte deltagit i föreläsnignarna.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Tentresultatet minst 30-50% av maxpoängen beroende på tent. Därefter lineär skala upp till ca 95% av maxpoängen vilket ger högsta vitsord.
- Godkänd benchmarking-uppgift
- Deltagande i föreläsningarna.
Förkunskapskrav
Behövs inga förhandskunskaper