Hoppa till innehåll

Svenska för affärslivet (3 sp)

Kod: FEJ19TB04-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 19.09.2021

Tajmning

13.09.2021 - 12.12.2021

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Marika Rask

Lärare

Anna-Lena Berglund

Grupper

  • ÖH21FEKLED-J
    Öppna yh, företagsekonomiLed, Jakobstad
  • FEK21D-J
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Jakobstad
  • ÖH21FLEXFEK
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Den studerande kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt. Den studerande är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar. Den studerande kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

Referat eller andra längre skrivuppgifter, fackuppsats
Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
Föredragningsteknik och föredrag
Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten

Tid och plats

Distansstudier

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber (Rekommenderas att den studerande skaffar boken)
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.
En del av materialet för de olika temaområdena öppnas vartefter kursen framskrider.
Tidtabell och kursprogram presenteras vid det första undervisningstillfället.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella, par- och gruppvisa övningsuppgifter
Muntliga presentationer
Kurstent

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kurstent, del 1 vecka X
Kurstent, del 2 vecka X

De två allmänna omtentamenstillfällena direkt efter avslutad kurs:
fre 10.12.2021 kl 12-16
fre 21.1.2022 kl 12-16

Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2022
Ogjorda kursuppgifter tas emot fram till 1.5.2022 eller enligt särskild överenskommelse med kursansvarig.
Den studerande går om kursen vid ett senare tillfälle om alla de uppgifter som hör till kursen inte lämnats in eller om den studerande inte tillsammans med kursansvarig kommit överens om annat.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Utvärdering av kurstent samt kursaktivitet, inlämningsuppgifter och muntliga anföranden.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Lektioner 20 h
Skriftliga uppgifter och självstudier 36 h
Muntliga presentationer 10 h
Kurstenter 15 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig kompetens Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang. God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig kompetens: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning och referenssystem: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Affärsbrev: Känner till processen för en skriftlig affärsförhandling i stora drag och den terminologi som används inom området. Bristfällig dokumentation.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig kompetens: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig kompetens: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning och referenssystem: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Affärsbrev: God förmåga att göra upp dokument som hör till en skriftlig affärsförhandling, känner till processen och använder tillhörande terminologi.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig kompetens: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig kompetens: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk. Informationssökning och referenssystem: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till deras användningsområden. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri. Affärsbrev: Berömlig förmåga att göra upp klara och tydliga dokument som hör till en skriftlig affärsförhandling, använder och är välbekant med tillhörande terminologi.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Inlämningsuppgifter och muntliga presentationer bedöms med GK/ UK.
Kurstenterna utgör 80 % av kursvitsordet och bedöms med vitsordet 0-5.
Kursvitsordet påverkas även av inlämningsuppgifter och den studerandes aktivitet under kursen.
Studerande som fått sin skolbildning (Grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
På engelska

Underkänd (0)

Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenterna är underkända
- kursuppgifter är ogjorda och oinlämnade vid sista inlämningsdatum
- den studerande inte har hållit muntliga presentationer som hör till kursen
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel vilka gör den studerandes texter svårbegripliga
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande enbart läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande har knappt deltagit i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är obetydlig.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenterna är godkända
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i den studerandes arbeten är begripligt men många språk- och skrivfel förekommer
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande inte läser innantill vid muntliga presentationer
- den studerande deltar i liten omfattning i kursen
- den studerandes självständiga kursinsats är liten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenterna är godkända och motsvarar vitsordet goda kunskaper
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används mångsidigt och väl, enstaka språkfel förekommer.
- presentationerna är väl förberedda och framförandet gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar rätt självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

För vitsordet 5 krävs att:
- kurstenterna är godkända med ett mycket gott eller berömligt vitsord
- alla kursuppgifter är gjorda och inlämnade senast vid sista inlämningsdatum
- språket i både tal och skrift är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- layouten i arbetena följer givna anvisningar
- källmaterialet för uppgifterna används på ett mångsidigt och korrekt sätt
- presentationerna är väl förberedda och framförandet mycket gott
- den studerande deltar aktivt i kursen
- den studerande arbetar mycket aktivt och är alltid på plats i tid
- den studerande arbetar självständigt men kan samarbeta, tar hänsyn till sina kurskamrater och utför sin del av arbetet också i grupp.
- den studerande är innovativ och positiv.
På engelska

Förkunskapskrav

Inga