Grunder i marknadsföring (5 sp)
Kod: FEV18AF01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 05.09.2021
Tajmning
30.08.2021 - 19.12.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
-
FEK21D-VTradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
ÖH21FEKLED-VÖppna yh, företagsekonomiLed, Vasa
Lärandemål
Studerande
- Känner till marknadsföringens grundbegrepp
- Förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- Har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- Kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- Kan motivera de beslut som görs i marknadsplanen
Innehåll
Marknadsföringens grundbegrepp, kundens köpbeteende, kundorienterat synsätt och marknadsföringsplan
Tid och plats
HT21
Campus Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Wildenstam & Uggla (2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder
Undervisningsmetoder
* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas i samband med kurstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier
Periodisering av innehållet
* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation
Underkänd (0)
Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken.
Förkunskapskrav
Inga