Hoppa till innehåll

Grunder i marknadsföring (5 sp)

Kod: FEV18AF01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 05.09.2021

Tajmning

30.08.2021 - 19.12.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Jörgen Strid

Lärare

Anna-Lena Berglund

Grupper

  • FEK21D-V
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • ÖH21FEKLED-V
    Öppna yh, företagsekonomiLed, Vasa

Lärandemål

Studerande
- Känner till marknadsföringens grundbegrepp
- Förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- Har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- Kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- Kan motivera de beslut som görs i marknadsplanen

Innehåll

Marknadsföringens grundbegrepp, kundens köpbeteende, kundorienterat synsätt och marknadsföringsplan

Tid och plats

HT21
Campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Wildenstam & Uggla (2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder

Undervisningsmetoder

* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Meddelas i samband med kurstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier

Periodisering av innehållet

* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd: Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation

Underkänd (0)

Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken.

Förkunskapskrav

Inga