Marie Hjortell
LITTERATUR:
Berg M, Lundgren I (red). 2004. Att stärka och stödja. Vårdande vid barnafödande. ( valda delar)
Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020, Opas 33 , THL, 2013 ( valda delar)
Hakulinen-Viitanen mfl. 2012. Laaja terveystarkastus- Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. THL
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.Handbok 40/215.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126655/2015_THL_OPA040_web.pdf?sequence=3
Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021
Reproduktiv hälsa – barnmorskans kompetensområde. Red. H Lindgren, K Christensson, A-K Dykes. Studentlitteratur. 2016. ( valda delar)
eller alternativt
Lärobok för barnmorskor. A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. . Studentlitteratur 2010. (valda delar)
Referenslitteratur:
se också Moodlekursen: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn, litteraturen kan uppdateras under kursens gång
.
Föreläsningar
Demonstrationer
Praktiska övningar på KTC
Självstudier
Godkänt deltagande vid praktiska övningar
Godkänd tentamen
Svenska
14.03.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 13.03.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Marie Hjortell
Föreläsningar i mars 21.3, 22.3, 25.3 , 29.3
Kliniska övningar på KTC i basgrupper 28.3
Föreläsningar i april 4.4, 5.4, 11.4 12.4
Tentamen på Alere 26.4
Obligatorisk närvaro vid kursstart och kliniska övningar
Aktivt deltagande under kursens gång kan verka höjande på kursvitsordet
Utbildning till hälsovårdare
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Tentamen 29.4
Våren 2022 mars-maj
27 h /sp
Underkänd:
Ej deltagit i praktiska övningar
Ej godkänd tentamen
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) och kan endast till en liten del lösa caseuppgifter.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan utgående från litteraturen, reflektera och motivera sina ståndpunkter och lösa caseuppgifter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad och påvisar utmärkt förmåga att lösa alla caseuppgifter