•   Kunskaps- och verksamhetsutveckling SHV16FU01-3006 01.09.2021-31.12.2021  5 sp  (SHV21HD-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv
    Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området, och bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Vetenskapsteori
    Kritisk utvärdering och granskning
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Modul 1:
    Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen brister
    - Frågorna besvaras vagt och smalt
    Artikelanalys och implementeringsplan:
    - Litteraturen refereras inte
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Helhetsbilden och sammanhangen fattas
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna

    Modul 2:
    Bergreppskarta:
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen brister
    Gruppuppgift och kollegial feedback:
    - Litteraturen refereras inte
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Helhetsbilden och sammanhangen fattas
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen:
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen:
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
    Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen:
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Camilla Strandell-Laine

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    OBLIGATORISK LITTERATUR:
    1. Hasson H., Schwarz U.T 2017. Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
    2.a. Malcolm, P. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
    eller
    2.b. Nortvedt, P. 2006. Sensibilitet och reflektion. Filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Bokförlaget Daidalos, Göteborg.
    eller
    2.c. Wiklund Gustin L., Bergbom E. 2012 reviderad 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur
    3.a. Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori-en grundbok, Liber.
    eller
    3.b. Sohlberg. B-M. & Sohlberg, P. 2008. Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod.
    eller
    3.c. Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
    4. Greenhalgh, T. 2012. Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
    5.a. Willman, A, Stoltz, P. & Bahtsevani, C. 2011. Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning & klinisk verksamhet. Studentlitteratur, Lund.
    eller
    5.b. Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.

    REFERENSLITTERATUR:
    Alvesson, M. & Sköldberg, K.2008. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
    Andersen, H. (red). 1994. Vetenskapsteori och metodlära: introduktion. Studentlitteratur, Lund.
    Bjereld, U., Denker, M. & Hinnfors, J. 2009. Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Studentlitteratur Ab, Lund.
    Bohlin, I. & Sager, M. (red.) 2011. Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken. Arkiv förlag, Lund.
    Eriksson, K. & Lindström, U.Å. (red) 2003. Gryning II Klinisk vårdvetenskap. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
    Eriksson, K., Lindström, U.Å., Matilainen, D., Lindholm, L. 2007. Gryning III Vårdvetenskap och hermeneutik. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
    Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
    Kjørup, S. 2009. Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
    Mäntysaari, M., Pohjola, A., & Pösö, T. (toim). 2009. Sosiaalityö ja teoria. PS-Kustannus, Jyväskylä.
    Pirttilä-Backman, A-M., Ahokas, M., & Myyry, L.2005. Arvot, moraali ja yhteiskunta. Sosiaalipsykologisia näkökulmia yhteiskunnan muutokseen. Gaudeamus, Helsinki.

    Undervisningsmetoder

    Hybridundervisning:
    Självstudier
    Föreläsningar
    Grupparbete

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
    - Analysförmåga
    - Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
    - Kritisk reflektion
    - Användning av litteratur
    - Användning av Novias skrivanvisningar.
    För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2021 - 31.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 12.09.2021

    Grupp(er)
    • SHV21HD-V
    • SHV20HD-V
    • SHV20HH-Å
    • SHV21HD-Å
    • SHV20HH-V
    • SHV20HD-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Emilia Kielo-Viljamaa

    Utbildning

    Utbildning inom social- och hälsovård

    Andel virtuell undervisning

    4 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Modul 1: Individuell skriftlig uppgift (granskning av 2 vetenskapliga artiklar, artikelanalys, implementeringsplan
    Modul 2: Begreppskarta, skriftligt gruppuppgift och kollegial feedback

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kursen kan avläggas under perioden 30.8.2021-31.12.2021.
    Studerande rekommenderas att göra kursen under hösttermninen 2021.

    Modul 1:
    - Granskning av 2 vetenskapliga artiklar
    - Artikelanalys och implementeringsplan
    Lämnas in på Moodle senast 31.10.2021 kl 23.59

    Modul 2:
    - Begreppskarta
    - Skriftligt gruppuppgift och kollegial feedback
    Lämnas in på Moodle senast 30.11.2021 kl 23.59

    Tid och plats

    30.8.2021-31.12.2021
    Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2021.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Modul 1: Utvärdering och granskning 67,5h (närundervisning 6h, granskning av vetenskapliga artiklar 11,5h, artikelanalys + implementeringsplan 50h)

    Modul 2: Vetenskapsteori 67,5h (närundervisning 4h, begreppskarta 6h, gruppuppgift och kollegial feedback 57,5h)

    Periodisering av innehållet

    Modul 1: Utvärdering och granskning
    Modul 2: Vetenskapsteori

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Modul 1:
    Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen brister
    - Frågorna besvaras vagt och smalt
    Artikelanalys och implementeringsplan:
    - Litteraturen refereras inte
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Helhetsbilden och sammanhangen fattas
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna

    Modul 2:
    Bergreppskarta:
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen brister
    Gruppuppgift och kollegial feedback:
    - Litteraturen refereras inte
    - Reflektioner framförs inte
    - Den tekniska utformningen brister
    - Helhetsbilden och sammanhangen fattas
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
    - Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
    - Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Modul 1:
    Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
    - Uppgiften innehåller några krävda delar
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig
    - Frågorna besvaras vagt och smalt
    Artikelanalys och implementeringsplan:
    - Litteraturen refereras
    - Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig
    - Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

    Modul 2:
    Bergreppskarta:
    - Uppgiften innehåller några krävda delar
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig
    Gruppuppgift och kollegial feedback:
    - Litteraturen refereras
    - Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig
    - Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
    - Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Modul 1:
    Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen är god
    - Frågorna besvaras
    Artikelanalys och implementeringsplan:
    - Litteraturen tillämpas
    - Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
    - Den tekniska utformningen är god
    - Helhetsbilden och sammanhangen är god
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar

    Modul 2:
    Bergreppskarta:
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen är god
    Gruppuppgift och kollegial feedback:
    - Litteraturen tillämpas
    - Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
    - Den tekniska utformningen är god
    - Helhetsbilden och sammanhangen är god
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Modul 1:
    Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen är berömlig
    - Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
    Artikelanalys och implementeringsplan:
    - Litteraturen analyseras och tillämpas
    - Reflektionen är vetenskapligt analytisk
    - Den tekniska utformningen är berömlig
    - Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar

    Modul 2:
    Bergreppskarta:
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar
    - Den tekniska utformningen är berömlig
    Gruppuppgift och kollegial feedback:
    - Litteraturen analyseras och tillämpas
    - Reflektionen är vetenskapligt analytisk
    - Den tekniska utformningen är berömlig
    - Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
    - Uppgiften innehåller alla krävda delar