Kunskaps- och verksamhetsutveckling (5 sp)
Kod: SHV16FU01-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 12.09.2021
Tajmning
01.09.2021 - 31.12.2021
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
4 op
Prestationssätt
20 % Kontaktundervisning, 80 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
- Åbo, Henriksgatan 7
- Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV21HD-VSocial- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV20HD-VSocial- och hälsovård, h20, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV20HH-ÅSocial- och hälsovård, h20, högre yh, heltidsstudier, Åbo
-
SHV21HD-ÅSocial- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV20HH-VSocial- och hälsovård, h20, högre yh, heltidsstudier, Vasa
-
SHV20HD-ÅSocial- och hälsovård, h20, högre yh, deltidsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv
Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området, och bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet
Innehåll
Vetenskapsteori
Kritisk utvärdering och granskning
Tid och plats
30.8.2021-31.12.2021
Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2021.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
OBLIGATORISK LITTERATUR:
1. Hasson H., Schwarz U.T 2017. Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
2.a. Malcolm, P. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
eller
2.b. Nortvedt, P. 2006. Sensibilitet och reflektion. Filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Bokförlaget Daidalos, Göteborg.
eller
2.c. Wiklund Gustin L., Bergbom E. 2012 reviderad 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur
3.a. Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori-en grundbok, Liber.
eller
3.b. Sohlberg. B-M. & Sohlberg, P. 2008. Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod.
eller
3.c. Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
4. Greenhalgh, T. 2012. Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
5.a. Willman, A, Stoltz, P. & Bahtsevani, C. 2011. Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning & klinisk verksamhet. Studentlitteratur, Lund.
eller
5.b. Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
REFERENSLITTERATUR:
Alvesson, M. & Sköldberg, K.2008. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
Andersen, H. (red). 1994. Vetenskapsteori och metodlära: introduktion. Studentlitteratur, Lund.
Bjereld, U., Denker, M. & Hinnfors, J. 2009. Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Studentlitteratur Ab, Lund.
Bohlin, I. & Sager, M. (red.) 2011. Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken. Arkiv förlag, Lund.
Eriksson, K. & Lindström, U.Å. (red) 2003. Gryning II Klinisk vårdvetenskap. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
Eriksson, K., Lindström, U.Å., Matilainen, D., Lindholm, L. 2007. Gryning III Vårdvetenskap och hermeneutik. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
Kjørup, S. 2009. Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Mäntysaari, M., Pohjola, A., & Pösö, T. (toim). 2009. Sosiaalityö ja teoria. PS-Kustannus, Jyväskylä.
Pirttilä-Backman, A-M., Ahokas, M., & Myyry, L.2005. Arvot, moraali ja yhteiskunta. Sosiaalipsykologisia näkökulmia yhteiskunnan muutokseen. Gaudeamus, Helsinki.
Undervisningsmetoder
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen kan avläggas under perioden 30.8.2021-31.12.2021.
Studerande rekommenderas att göra kursen under hösttermninen 2021.
Modul 1:
- Granskning av 2 vetenskapliga artiklar
- Artikelanalys och implementeringsplan
Lämnas in på Moodle senast 31.10.2021 kl 23.59
Modul 2:
- Begreppskarta
- Skriftligt gruppuppgift och kollegial feedback
Lämnas in på Moodle senast 30.11.2021 kl 23.59
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Modul 1: Individuell skriftlig uppgift (granskning av 2 vetenskapliga artiklar, artikelanalys, implementeringsplan
Modul 2: Begreppskarta, skriftligt gruppuppgift och kollegial feedback
Studerandes tidsanvändning och belastning
Modul 1: Utvärdering och granskning 67,5h (närundervisning 6h, granskning av vetenskapliga artiklar 11,5h, artikelanalys + implementeringsplan 50h)
Modul 2: Vetenskapsteori 67,5h (närundervisning 4h, begreppskarta 6h, gruppuppgift och kollegial feedback 57,5h)
Periodisering av innehållet
Modul 1: Utvärdering och granskning
Modul 2: Vetenskapsteori
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända.
Underkänd (0)
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
- Frågorna besvaras
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav