•   Entreprenörskap inom social- och hälsovård SO20LED1-3002 06.03.2023-26.05.2023  3 sp  (USO20D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
    - känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt
    - har kännedom om entreprenörskap inom social- och hälsovård
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Entreprenörskap
    - Inre ledarskap
    - Företagsamhet inom social- och hälsovård
    - Budgetering och bokslutsarbete
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    - ogjorda / underkända uppgifter

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Peter Edelsköld

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Till stöd för företagare inom vård och omsorg
    https://docplayer.se/294663-Till-stod-for-foretagande-inom-vard-och-omsorg-offentliga-foretagstjanster.html

    Starta eget - guide för blivande företagare 2023
    https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf

    Övrig litteratur finns angiven på kursens Moodle.

    Undervisningsmetoder

    Obligatoriska föreläsningar (del 1) och obligatoriskt grupparbete (del 2).

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.03.2023 - 26.05.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 05.03.2023

    Grupp(er)
    • USO20D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld, Nanette Westergård

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd



    Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag under våren 2023

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Del 1 Undervisning 2 sp: digitala föreläsningar och examinationsuppgift. Studerande deltar aktivt vid närstudietillfällena (frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift) och gör en examinationsuppgift (portfolio). Uppgiften beskrivs på kursens Moodle.

    Del 2 SoTe Dyk 1 sp: grupparbete/språkbad som görs tillsammans med studerande från vårdutbildningarna vid Turun Ammattikorkeakoulu och Yrkeshögskolan Novia/Åbo. Mer information finns på kursens Moodle.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Del 2 SoTe Dyk genomförs i samarbete med studerande och personal vid Turun Ammattikorkeakoulu

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Del 1 Undervisning och examinarionsuppgift, 2 sp, deadline 25/4 2023
    Del 2 SoTe Dyk, 1 sp, seminarium 26/5 2023

    Tid och plats

    6/3-26/5 2023
    Kursen består av 2 delar:
    Del 1, Undervisning, 2 sp, förverkligas genom digitala föreläsningar i Teams.
    Del 2, SoTe Dyk, 1 sp, förverkligas i samarbete med Turun ammattikorkeakoulu och Novia/Åbos utbildningar till sjukskötare och hälsovårdare

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Kursen är 3 sp vilket motsvarar en arbetsmängd som omfattar 81 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    - ogjorda / underkända uppgifter

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    - returnerar givna uppgifter i tid
    - utför uppgifter och godkänns
    - förstår studieavsnittens grundläggande innehåll

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittets innehåll
    - kan reflektera och motivera egna synpunkter
    - tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittens innehåll och kan tillämpa kunskapen i sitt eget arbete
    - skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
    - visar på utveckling av den egna professionella identiteten
    - visar på förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial