•   Entreprenörskap inom social- och hälsovård SO21ELED1-3002 01.01.2023-31.12.2023  3 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö.
    - känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt.
    - har kännedom om entreprenörskap inom social- och hälsovård.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - entreprenörskap
    - inre ledarskap
    - företagsamhet inom social- och hälsovård
    - budgetering och bokslutsarbete
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    - ogjorda / underkända uppgifter

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Nanette Westergård

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Freeman, M. (2021). Entrepreneurship Defined: What It Means to Be an Entrepreneur. Business News Daily.

    Nyföretagarcentralerna i Finland rf. (2023). Starta eget – guide för blivande företagare 2023.

    Arbets- och näringsministeriet (2015). Till stöd för företagare inom vård och omsorg.

    Larsson, M & Palmberg, J. (2015). Vad betyder social i sociala innovationer. Entreprenörskapsforum.

    Övrig referens litteratur finns angiven på kursen moodlesida.

    Undervisningsmetoder

    Självstudier

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Nanette Westergård

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Inlärningsuppgifter som beskrivs närmare på moodle

    Tid och plats

    Distanskurs

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 sp x 27h = 81h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    - ogjorda / underkända uppgifter

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    - returnerar givna uppgifter i tid
    - utför uppgifter och godkänns
    - förstår studieavsnittens grundläggande innehåll

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittets innehåll
    - kan reflektera och motivera egna synpunkter
    - tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittens innehåll och kan tillämpa kunskapen i sitt eget arbete
    - skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
    - visar på utveckling av den egna professionella identiteten
    - visar på förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial