Hoppa till innehåll

Interprofessionell social- och hälsovård (5 sp)

Kod: SO21ESAP3-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2022

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Lena Storbacka-Järvinen

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.

Innehåll

- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet

Tid och plats

Kursen är öppen under tiden 1.9.2021-31.12.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Crawford, Karin (2012) Interprofessional Collaboration in Social Work Practice. SAGE Publications

Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33. Helsingfors, 2011
Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa

Hammick, Marilyn m.fl. (2009) Being Interprofessional. Cambridge: Polity Press

Hujala & Taskinen 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

Isoherranen, Kaarina m.fl. (2008) Enemmän yhdessä - moniammatillinen yhteistyö. Helsinki:WSOY

Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus - moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18

Juslin, E, Liljeroth, P & Vaartio-Rajalin, H. (2013) Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling. YH Novia. SERIE R: rapporter, 3/2013. Nedan länken till materialet.
http://www.novia.fi/assets/filer/Publikationer/Serie-R-rapporter/Resursfrstrkande-yrkespraxis-3.2013.pdf

Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä” (THL:s publikation och gratis på nätet): https://www.julkari.fi/handle/10024/141043 (främst kap. 2 och 6)

Kauppinen et al. (2020) Tarpeesta ratkaisuksi Yhteiskehittämisen opas sosiaali- ja terveydenhuollossa. Länk till finskspråkig publikation: https://www.theseus.fi/handle/10024/355342, länk till engelsk publikation https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/356130/FromNeedToSolution.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kline, Roger & Preston-Shoot, Michael (2012) Professional Accountability in Social Care and Health. SAGE Publications

Kärnkompetens i kyrkans andliga arbete 2010 (2010). Kyrkostyrelsen (Nätpublikation)
Helminen, Jari (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa-

Landgrén, Saara & Pesonen, Tiia (2017) Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Vuosina 2015-2016 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään. Talentia
Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

Personalen inom social- och hälsovården
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik/statistik-efter-amne/personalen-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-social-och-halsovarden

Reeves, Scott m.fl. (2010) Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Wiley-Blackwell

Statsrådets kanslis publikationsserie( 2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017

Statsrådets publikation (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392

Thylefors, I. (2007) Arbetsgrupper - från gränslösa team till slutna rum. Natur & Kultur

Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur
Uudistuva sosiaali- ja terveysala - OAPEN https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

Quinney, Anne & Hafford-Letchfiled, Trish (2012) Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches. SAGE Publications.

SOAMK 2016: Kärnkompetenser för Socionom YH.

Talentia-lehti, Sosiaalialan edunvalvonta- ja ammattilehti, www.talentia-lehti.fi
Thylefors 2013. Babels torn om tvärprofessionellt teamsamarbete

Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia

Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen.


Finlex:

- Socialvårdslag 1301/2014

- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervju och/eller fältbesök görs i samband med individuell rapport

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studeranden gör examinationsuppgifter
enligt instruktioner på Moodle.
Kursen består av:
1. Individuell inlämningsuppgift 2sp (lagstitfning)
2. Individuell rapport 3sp (socionomyrket och interprofessionellt arbete)

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Individuell inlämningsuppgift 2sp, 2 x 27h = 54
2. Individuell rapport 3sp, 3 x 27h= 81

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell inlämningsuppgift 2sp

Bedömningskriterier:
• uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
• teoretisk sakkunskap
• känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
• professionellt förhållningssätt

2. Individuell rapport 3sp

Bedömningskriterier:
• rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
• teoretisk sakkunskap
• förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
• professionellt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5
Vid validering gk/uk
Examinator Lena Storbacka-Järvinen

Underkänd (0)

Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga