Lena Storbacka-Järvinen
Crawford, Karin (2012) Interprofessional Collaboration in Social Work Practice. SAGE Publications
Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33. Helsingfors, 2011
Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa
Hammick, Marilyn m.fl. (2009) Being Interprofessional. Cambridge: Polity Press
Hujala & Taskinen 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077
Isoherranen, Kaarina m.fl. (2008) Enemmän yhdessä - moniammatillinen yhteistyö. Helsinki:WSOY
Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus - moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18
Juslin, E, Liljeroth, P & Vaartio-Rajalin, H. (2013) Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling. YH Novia. SERIE R: rapporter, 3/2013. Nedan länken till materialet.
http://www.novia.fi/assets/filer/Publikationer/Serie-R-rapporter/Resursfrstrkande-yrkespraxis-3.2013.pdf
Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä” (THL:s publikation och gratis på nätet): https://www.julkari.fi/handle/10024/141043 (främst kap. 2 och 6)
Kauppinen et al. (2020) Tarpeesta ratkaisuksi Yhteiskehittämisen opas sosiaali- ja terveydenhuollossa. Länk till finskspråkig publikation: https://www.theseus.fi/handle/10024/355342, länk till engelsk publikation https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/356130/FromNeedToSolution.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Kline, Roger & Preston-Shoot, Michael (2012) Professional Accountability in Social Care and Health. SAGE Publications
Kärnkompetens i kyrkans andliga arbete 2010 (2010). Kyrkostyrelsen (Nätpublikation)
Helminen, Jari (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa-
Landgrén, Saara & Pesonen, Tiia (2017) Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Vuosina 2015-2016 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään. Talentia
Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö
Personalen inom social- och hälsovården
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik/statistik-efter-amne/personalen-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-social-och-halsovarden
Reeves, Scott m.fl. (2010) Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Wiley-Blackwell
Statsrådets kanslis publikationsserie( 2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017
Statsrådets publikation (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392
Thylefors, I. (2007) Arbetsgrupper - från gränslösa team till slutna rum. Natur & Kultur
Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur
Uudistuva sosiaali- ja terveysala - OAPEN https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077
Quinney, Anne & Hafford-Letchfiled, Trish (2012) Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches. SAGE Publications.
SOAMK 2016: Kärnkompetenser för Socionom YH.
Talentia-lehti, Sosiaalialan edunvalvonta- ja ammattilehti, www.talentia-lehti.fi
Thylefors 2013. Babels torn om tvärprofessionellt teamsamarbete
Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia
Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen.
Finlex:
- Socialvårdslag 1301/2014
- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016
- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely
+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
1. Individuell inlämningsuppgift 2sp
Bedömningskriterier:
• uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
• teoretisk sakkunskap
• känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
• professionellt förhållningssätt
2. Individuell rapport 3sp
Bedömningskriterier:
• rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
• teoretisk sakkunskap
• förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
• professionellt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5
Vid validering gk/uk
Examinator Lena Storbacka-Järvinen
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2022
01.09.2021 - 15.12.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Lena Storbacka-Järvinen
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Intervju och/eller fältbesök görs i samband med individuell rapport
Studeranden gör examinationsuppgifter
enligt instruktioner på Moodle.
Kursen består av:
1. Individuell inlämningsuppgift 2sp (lagstitfning)
2. Individuell rapport 3sp (socionomyrket och interprofessionellt arbete)
Kursen är öppen under tiden 1.9.2021-31.12.2022
1. Individuell inlämningsuppgift 2sp, 2 x 27h = 54
2. Individuell rapport 3sp, 3 x 27h= 81
Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning
Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.
Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.