•   Interprofessionell social- och hälsovård SO21ESAP3-3001 01.09.2021-31.12.2022  5 sp  (USO21FE-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
    - har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
    - har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
    - ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - det sociala området
    - socionomyrket
    - förvaltningsstrukturer och servicesystem
    - socialrättens grunder
    - allmänna lagar inom social- och hälsovården
    - interprofessionellt arbete
    - social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Godkänd / Underkänd
    Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lena Storbacka-Järvinen

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Crawford, Karin (2012) Interprofessional Collaboration in Social Work Practice. SAGE Publications

    Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33. Helsingfors, 2011
    Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa

    Hammick, Marilyn m.fl. (2009) Being Interprofessional. Cambridge: Polity Press

    Hujala & Taskinen 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

    Isoherranen, Kaarina m.fl. (2008) Enemmän yhdessä - moniammatillinen yhteistyö. Helsinki:WSOY

    Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus - moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18

    Juslin, E, Liljeroth, P & Vaartio-Rajalin, H. (2013) Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling. YH Novia. SERIE R: rapporter, 3/2013. Nedan länken till materialet.
    http://www.novia.fi/assets/filer/Publikationer/Serie-R-rapporter/Resursfrstrkande-yrkespraxis-3.2013.pdf

    Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä” (THL:s publikation och gratis på nätet): https://www.julkari.fi/handle/10024/141043 (främst kap. 2 och 6)

    Kauppinen et al. (2020) Tarpeesta ratkaisuksi Yhteiskehittämisen opas sosiaali- ja terveydenhuollossa. Länk till finskspråkig publikation: https://www.theseus.fi/handle/10024/355342, länk till engelsk publikation https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/356130/FromNeedToSolution.pdf?sequence=2&isAllowed=y

    Kline, Roger & Preston-Shoot, Michael (2012) Professional Accountability in Social Care and Health. SAGE Publications

    Kärnkompetens i kyrkans andliga arbete 2010 (2010). Kyrkostyrelsen (Nätpublikation)
    Helminen, Jari (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa-

    Landgrén, Saara & Pesonen, Tiia (2017) Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Vuosina 2015-2016 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään. Talentia
    Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

    Personalen inom social- och hälsovården
    https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik/statistik-efter-amne/personalen-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-social-och-halsovarden

    Reeves, Scott m.fl. (2010) Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Wiley-Blackwell

    Statsrådets kanslis publikationsserie( 2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017

    Statsrådets publikation (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392

    Thylefors, I. (2007) Arbetsgrupper - från gränslösa team till slutna rum. Natur & Kultur

    Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur
    Uudistuva sosiaali- ja terveysala - OAPEN https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/43077

    Quinney, Anne & Hafford-Letchfiled, Trish (2012) Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches. SAGE Publications.

    SOAMK 2016: Kärnkompetenser för Socionom YH.

    Talentia-lehti, Sosiaalialan edunvalvonta- ja ammattilehti, www.talentia-lehti.fi
    Thylefors 2013. Babels torn om tvärprofessionellt teamsamarbete

    Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia

    Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen.


    Finlex:

    - Socialvårdslag 1301/2014

    - Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

    - Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

    - Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

    - Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

    - Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

    + Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
    och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

    Undervisningsmetoder

    Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
    Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1. Individuell inlämningsuppgift 2sp

    Bedömningskriterier:
    • uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    • teoretisk sakkunskap
    • känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
    • professionellt förhållningssätt

    2. Individuell rapport 3sp

    Bedömningskriterier:
    • rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
    • teoretisk sakkunskap
    • förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
    • professionellt förhållningssätt

    Bedömning enligt skala 0-5
    Vid validering gk/uk
    Examinator Lena Storbacka-Järvinen

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2021 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    01.09.2021 - 15.12.2022

    Grupp(er)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Lena Storbacka-Järvinen

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Andel virtuell undervisning

    5 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Intervju och/eller fältbesök görs i samband med individuell rapport

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Studeranden gör examinationsuppgifter under tiden 1.9.2021-31.8.2022
    enligt instruktioner på Moodle.
    Kursen består av:
    1. Individuell inlämningsuppgift 2sp (lagstitfning)
    2. Individuell rapport 3sp (socionomyrket och interprofessionellt arbete)

    Tid och plats

    Kursen är öppen under tiden 1.9.2021-31.8.2022

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    1. Individuell inlämningsuppgift 2sp, 2 x 27h = 54
    2. Individuell rapport 3sp, 3 x 27h= 81

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Godkänd / Underkänd
    Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Vitsord: 1
    • Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

    Vitsord: 2
    Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Vitsord 3
    • Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

    Vitsord 4:
    •Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
    •Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Vitsord 5
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.