Hoppa till innehåll

Klientarbete (5 sp)

Kod: SOV14SA01-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2020 - 30.09.2020

Tajmning

10.10.2020 - 21.01.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åsa Carlsson
  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Susanne Jungerstam

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att möta socialvårdens olika klienter i yrkesmässiga relationer samt i ett mångkulturellt perspektiv
- har beredskap att fungera i dialog och samverkan
- kan analysera vad som händer i mötet både i interaktionen och på det personliga planet
- ser olika beteendemönster, behov och problem och kan bidra med konstruktiva lösningsmodeller
- känner till och kan tillämpa olika metoder i socialt klientarbete
- kan utvärdera olika metoder och insatser inom klientarbete

Innehåll

- bemötande av socialvårdens olika klienter i yrkesmässiga relationer
- dialog och samverkan
- analys av mötet med klienten
- metoder i socialt klientarbete
- utvärdering av olika metoder och insatser inom klientarbete

Tid och plats

Hösten (oktober-december)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Lag om klientens ställning och rättigheter
- Socialvårdslag
-Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö.
Vesa Korhonen & Sauli Puukari PS-kustannus 2013
-Integrationslagen

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, självstudier

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ca 12h närstudier
Ca 123h självstudier
Totalt ca 135 h

Periodisering av innehållet

Motiverande samtal 1,5 sp, vilket undervisas av Pia Höglund-Ingo
Mångkulturellt arbete 2 sp, 14.11 & 10.12 vilket undervisas av Johanna Sigfrids
Klientlagen 1,5 sp, vilket undervisas av Åsa Carlsson

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Samtliga kursdelar ska vara godkända för att få bedömning i kursen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav