•   Forskningsmetodik och projektverksamhet SOV22UVR106-3003 01.01.2023-31.03.2023  3 sp  (ÖH22REGSMPED-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    -har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
    -förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
    -har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
    -studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    -grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
    -allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
    -projektverksamhetens grunder
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Ralf Lillbacka

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Rekommenderad litteratur:
    Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
    Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
    Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
    Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
    Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
    Övrig litterature enligt examinators anvisning.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar och småskaliga övningar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.01.2023 - 31.03.2023

    Anmälningstid

    02.12.2022 - 31.03.2023

    Grupp(er)
    • ÖH22REGSMPED-V
    Lärare

    Susanne Jungerstam, Ralf Lillbacka

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

    Tid och plats

    Se veckoschema

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik