Christine Alm
OBLIGATORISK LITTERATUR:
Paananen, U., Pietiläinen, S., Raussi-Lehto, E. & Äimälä, A-M. 2015. Kätilötyö. Edita.
Kapitlen 3-11.
ELLER
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Studentlitteratur.
Kapitlen 3-8.
ELLER
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Studentlitteratur.
Kapitlen 15-29.
OCH
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126655/2015_THL_OPA040_web.pdf?sequence=3
OCH
Mödrarådgivning (på finska finns mer omfattande information). THL. https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/aitiysneuvola
OCH
Suositukset neuvolatyöhön, THL. https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/suositukset_neuvolatyohon#Hoitosuosituksia
REFERENSLITTERATUR:
Barn, unga och familjer, THL. https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer
Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Helsinki: Duodecim.
Ensitieto vastasyntyneen vanhemmille. Vammaispalvelujen käsikirja. THL.
https://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/lapset-perheet/ensitieto/ensitieto-vastasyntyneen-vanhemmille
Eviras näringsrekommendationer. https://www.ruokavirasto.fi/sv/
Fosterscreening. SHM. https://stm.fi/sv/screeningar/fosterscreening
Främjande av sexuell hälsa. SHM. https://stm.fi/sv/halsoframjande/sexuell-halsa
Gravida - råd om bra mat. Livsmedelsverket. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Haapio, S., Koski, K., Koski, P. & Paavilainen, R. 2009. Perhevalmennus. Edita.
Rekommendationer om förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen. Social- och hälsovårdsministeriet. http://stm.fi/sv/forebyggande-av-vald-i-nara-relationer
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Stenman, M. 2016. Liikkuvan äidin hyvinvointi. Raskausaika ja äitiys. Fitra Oy.
Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021
Material som ges under föreläsningarna och laddas upp på Moodle.
Aktuella artiklar i Terveydenhoitajalehti & Kätilölehti
Övriga aktuella nätsidor
Observera att litteraturen kan uppdateras under kursens gång!
1. Kursintroduktion
2. Självstudier/flipped learning/föreläsningar
Inför vissa föreläsningar får studerande material att läsa in sig på, alternativt delas materialet ut under föreläsningen. Under föreläsningarna behandlas case utgående från förhandsmaterialet och/eller material som delas ut på föreläsningen.
3. Gästföreläsningar (obligatorisk närvaro) i samarbete med kursen Hälsovårdarabete med barnfamiljen (se schema i Peppi)
4. Simulering (obligatorisk närvaro)
1. Diagnostiskt test
Bedömning gk/uk.
Testet består av flervalsfrågor och ja-nej-frågor. För godkänt vitsord ska testet vara gjort.
2. Skriftlig parrapport, bedömning 1-5/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap.
3. Muntlig gruppexamination, bedömning 1-5/uk.
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap, reflektionsförmåga. Studerande bedöms individuellt enligt substanskunskap (se kompetenser och innehåll) och förmåga till reflektion.
Svenska
01.08.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 25.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Liljeroth
.
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Kursen består av tre delexaminationer.
1. Diagnostiskt test
Diagnostiskt test om normal graviditet och förlossning på Moodle.
2. Skriftlig parrapport och seminarium
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport.
Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
3. Muntlig examination
Kurserna Hälsovårdararbete med den väntande familjen och Hälsovårdararbete med barnfamiljen examineras gemensamt med en muntlig examination i grupp.
Gruppindelning, exakt tidpunkt och upplägg för examinationen meddelas senare (via Moodle under kursen Hälsovårdararbete med den väntande familjen).
.
1. Diagnostiskt test om normal graviditet och förlossning på Moodle (se schema i Peppi).
2. Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle (under kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete) och presenteras på seminarium (seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline), se Moodle för närmare uppgifter.
3. Muntlig examination i grupp v. 50.
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen individuellt skriftligt. Omtentamensdatum 21.1 eller 11.2.2022.
25.8-17.12.2021, Åbo
.
Diagnostiskt test 1 h
Undervisning 22 h
Simulering 4 h
Examination (parrapport/seminarium och muntlig examination) 10 h
Självstudier 98 h
.
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
Muntlig gruppexamination:
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion. Studerande kan inte besvara frågor som ställs till hen.
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Muntlig gruppexamination:
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Muntlig gruppexamination:
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Muntlig gruppexamination:
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.