Hälsovårdararbete med skolbarn och unga och deras familjer (4 sp)
Kod: HVV22HA05-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 15.03.2023
Tajmning
03.01.2023 - 09.06.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Christine Alm
Lärare
Christine Alm
Grupper
-
UHV22F-VHälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om skol- och studerandehälsovårdens verksamhet och känner till dess styrdokument och förstår dessas betydelse för individens hälsovård i skolan och inom studerandehälsovården
- har fördjupade insikter i främjandet av hälsa och välbefinnande inom skol- och studerandemiljön
- kan stöda, följa upp och bedöma elevens och studerandes välbefinnande och hälsa i olika livssituationer samt stöda deras familjer
- har färdigheter att iaktta och tidigt kunna ingripa i problemsituationer samt hänvisa till fortsatt vård
- har färdigheter att ta till tals svåra frågor, förebygga psykisk ohälsa samt stöda eleven/studerande vid psykisk ohälsa
- kan beakta elevens och den studerandes kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda skolbarn och unga och deras familjer
- kan använda sig av digitala lösningar i mötet med skoleleven och dess familj samt inom studerandehälsovården
Innehåll
Lagstiftning och styrdokument inom skol- och studerandehälsovården, elevhälsa
Uppföljning och stöd av elevers och studerandes välbefinnande och hälsa
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående
Tidig identifiering och tidigt ingripande
Psykisk hälsa i skolmiljön och stödjande samtal
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Digitala verktyg
Tid och plats
3.1- 3.5 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bramhagen, A-K,Carlsson,A. 2014. Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. Studenthälsan.
Clausson, E.K; Morberg, S (red.)2014. Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Studentlitteratur.
Guide för studerandehälsovården 2021, https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163320
Hakulinen- Viitanen, T mfl. Opas 22. THL. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon, https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto/kouluterveydenhuolto/terveystarkastukset/laajat-terveystarkastukset,
Hillman, O. 2012. Skolhälsovård, introduktion och praktisk vägledning. Gothia förlag.
Kumpulainen,K.ym. (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2016.
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2019. Rakkaus, ilo ja rohkeus. Seksuaalisuuden portaat...
Leissner,M; Lundevall - Överby,H; 2020. Praktisk handbok för skolläkare och skolsköterskor. Studentlitteratur.
Larsson, B.2010. Konstruktiva samtal i svåra möten; mellan skola och hemmet.
Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Viitanen, T. & Laatikainen, T. 2018 Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen & inom skolhälsovården Metodhandbok. THL.
Opiskeluterveydenhuollon opas 2021
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162957/STM_2021_14_J.pdf?sequence=4&isAllowed=y,
Storvik-Sydänmaa,S; Talvensaari,H; Kaisvuo,T.&Uotila, N. (toim.). 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro
SHM 2010:11. Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård.
Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Social- och hälsovårdsministeriet, Finlands Kommunförbund. 2004. Kvalitetsrekommendation för skolhälsovården. Handböcker 2004:9.H:fors.
Aktuella lagar, direktiv och program och verksamhetsmodeller.
Referenslitteratur
Börjesson,M. 2019. Hälsofrämjande samtal med tonåringar och unga vuxna
Haasjoki, E & Ollikainen, T. 2010. Mikä sun mieltä painaa?
Olsson,B-I & Olsson, K. 2015. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Aktuella artiklar och facktidskrifter (Terveydenhoitaja tidskriften 2017-2022)
www.folkhalsan.fi
www.mll.fi
www.thl.fi
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer
www.stm.fi
www.ukm-instituutti.fi
www.vaestoliitto.fi
www.rfsu.se
http://tyttojenjuttu.fi/tjejernas-grej/
Undervisningsmetoder
1. Kursintroduktion och föreläsning 3.1 online
2. Självstudier
3. Föreläsning
4. Simulering
4. Gästföreläsning
4. Basgruppsarbete , skriftlig rapport och seminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig examination 3.5.2023
2. Basgruppsarbete, skriftlig rapport och seminarium 3.4
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen består av 2 delexaminationer
1. Skriftlig examination (3.sp)
2.Basgruppsarbete , skriftlig rapport och seminarium (1sp). Närmare information på Moodle plattformen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
HVV22HA01