Personalresurser och operativt ledarskap (5 sp)
Kod: SHV22UL04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.09.2023
Tajmning
31.08.2023 - 31.10.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Maria Slotte
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
SHV23HD-VSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV23HD-ÅSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV22HD-ÅSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV22HD-VSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan förklara och tilllämpa personalresursarbetets teori och praktik ur ett tvärvetenskapligt perspektiv
- kan leda och befrämja mångfald på arbetsplatsen samt har förmåga att värdera och utveckla en inkluderande organisationskultur
- kan organisera verksamheten mot en kontinuerlig kompetensutveckling
- kan arbeta för en hållbar arbetssamfundsutveckling
- kan tillämpa ett etiskt förhållningssätt i arbetet
Innehåll
Arbetshandledning
Personalledning
Arbetsjuridik
Praktisk personaladministration och kollektivavtalsfrågor
Personalresursorienterat ledarskap, medarbetarsamtal och arbetsmotivation.
Tid och plats
Undervisningen är hybrid.
1.9. kl 13.15-16
27.9 kl 13.15-16
28.9 kl 8.15-12
26.10 kl 8.15-12 Obligatoriskt Seminarium
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Undervisningsmetoder
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Hybrid undervisning
Studerandes tidsanvändning och belastning
1sp = 27h
5sp = 135h
Hybrida lektioner (9h) Studerande väljer att delta online eller på Campus
Individuella studier (122h), eget arbete samt grupparbete
Seminarium (4h) Online eller på Campus
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav