Klinisk farmakologi (5 sp)
Kod: SHV22AK04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.08.2023
Tajmning
31.08.2023 - 19.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 20
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
SHV23HD-VSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
-
SHV23HD-ÅSocial- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV22HD-ÅSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV22HD-VSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan redogöra för farmakodynamiska och farmakokinetiska principer, samt generella verkningsmekanismer för läkemedel på molekylär och cellulär nivå
- kan redogöra för och dra slutsatser av individuella variationer, interaktionsmekanismer och biverkningar hos läkemedelssubstanser
- kan redogöra för verkningsmekanismer på molekylär nivå, samt redogöra för effekter, användningsområde och biverkningar för olika läkemedelsgrupper
- kan relatera farmakologiska verkningsmekanismer med behandling av patologiska tillstånd
- kan utvärdera den eventuella nyttan av och risken med multipel läkemedelsanvändning (polyfarmaci)
- kan identifiera hälsoproblem som beror på läkemedels biverkningar och samverkan
- kan tillämpa olika pedagogiska teorier vid undervisning av patienter som blir ordinerade läkemedel
Innehåll
Farmakodynamik och farmakokinetik
Läkemedelsinteraktion och -biverkningar
Läkemedlens verkningsmekanismer
Polyfarmaci
Tid och plats
Hösten 2023 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Nordeng H. och Spigset O. med flera (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur. alternativt äldre upplagor av boken från 2014 eller 2009
Alternativ litteratur:
Ritter J., Flower R., Henderson G., Loke Y.K., MacEwan D. and Rang H. (2018) Rang and Dale´s Pharmacology, 9th edition, Elsevier. (eller äldre upplagor)
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 06.10.2023 som delprestation motsvarande 2 sp av totala 5 sp. Möjlighet till omtentamen på allmänt omtentamenstillfälle 08.12.2023 och 19.01.2024.
Examination av kursmaterialet genom individuella, skriftliga arbeten samt on line kviss utgör 3 sp av totala 5 sp
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 16 h.
Självstudier och individuella, skriftliga arbeten 119 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination motsvarande 2 sp, samt individuella skriftliga arbeten och kviss motsvarande 3 sp
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
På engelska
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Förkunskapskrav
Grundläggande farmakologi och läkemedelslära