Hoppa till innehåll

Perspektiv på mänsklig utveckling, beteende och lärande (5 sp)

Kod: SOV22SVS02-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 23.10.2023

Tajmning

09.10.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande kunskaper om centrala perspektiv inom beteendevetenskaper
-förstår teoriernas relevans för socialt pedagogiskt arbete
-kan ta värdemässig ställning, kritiskt granska och ifrågasätta beteendevetenskapliga teorier som grund för tillämpning av pedagogiska strategier
-har en förståelse för hur pedagogiska tillvägagångssätt kan påverka individer och grupper och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-inser hur olika faktorer som arv, miljö, biologiska faktorer samt individens egna intentioner och motivation samspelar i mänskans livslånga utveckling
-kan analysera och förstå sin egen livslinje och se samband och samspel mellan olika faktorer mot bakgrund av befintlig teori kring livscykelperspektiv
-har kunskap och förmåga att reflektera kring eget lärande
-behärskar grundläggande informationssökning och källkritik

Innehåll

-teoriers relevans inom socialt arbete
-grundläggande beteendevetenskapliga teorier
-pedagogiska strategier i social verksamhet
-det livslånga lärandets idé
-strategier kring eget lärande

Tid och plats

Kursen förverkligas under veckorna 43-47 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier samt inlärningsmässiga fenomen i anslutning till teorierna
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Appelgren, A. (2021) Nya perspektiv på lärande. Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, simulationsövningar samt indivduella självstudiearbeten och hemtentamen i grupp. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över de olika tillfällena i kursen samt även noteringar vilka tillfällen som är obligatoriska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen sker på så sätt att grupperna möts på egen hand och tid och utformar tentamenssvaren i grupp och tillsammans

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Som grund för examination finns en hemtentamen som görs i grupp a´ 3-4 personer och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK. Om arbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av respektive lärare

Studerandes tidsanvändning och belastning

28 timmar föreläsningar och övningar
107 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

föreläsningar och övningar ca 1-2 gånger/vecka

Tilläggsuppgifter för studerande

Förverklingsdelar:

1. Individuellt skriftligt självstudiearbete i Utvecklingspsykologi - 0,5 sp
2. Individuellt skriftligt självstudiearbete i Lärprocesser - 0,5 sp
3. Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning (inklusive smågruppsarbete) - 1 sp
4. Aktivt deltagande i grupptentamen - 3 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Övningstillfällen, gästföreläsare och workshops kräver obligatorisk närvaro
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande (5 sp)
Studerande får feedback på sina arbeten via mailen vid inlämning på moodle

Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte deltagit aktivt i grupparbetet och bidragit till samarbetet. Studerande har inte deltagit aktivt i grupparbetet och/eller inte följt skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt i grupparbetet och följt skrivanvisningar

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har genomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Tentamenssvaret visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt i grupparbetet och följt skrivanvisningar

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift. Studerande har deltagit aktivt i grupparbetet och följt skrivanvisningar

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav