Customer Relationship Management (5 sp)
Kod: FEK23ÅOL02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Marika Nygårdas
- Helena Nordström
- Kim Friman
Grupper
-
FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar modeller och processer för utveckling av kundrelationer och ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- kan utnyttja försäljningsprocessen, kanaler och informationssystem som CRM-system
- förstår leadgenerering och hur man omvandlar dem till återkommande kunder
- känner till grunderna inom lojalitetsstyrning och att bygga ett lojalitetsprogram
- inser betydelsen av riskanalys i kundhanteringsprocessen
Innehåll
- försäljningsprocessen och verktyg för B2B och B2C marknadsföring, som kundresan och personas
- strategiskt kundledarskap och relationsmarknadsföring
- användning av programvara
- leadgenerering, lojalitetsstyrning och nyckelkunder
- riskanalys
Tid och plats
Närstudier med kopplng till teamet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studerande bygger upp en källförteckning i samråd med coachen
Undervisningsmetoder
Närtillfällen
Träningar
Uppgifter
Workshop tillsammans med ÅA studerande
Slutprodukt: Teamet har utvecklat en fungerande CRM strategi med CRM-system som stöd (koppling till kursen introduktion till ERP)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Stark koppling till det egna företagets verksamhet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgifter efter varje resurstillfälle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Träningar, 2,5 sp
8 veckor
NBF
100% närvaro
Vitsord: GK/UK
Uppgifter kring varje tema
Vitsord: 0-5
Workshop 18.10 tillsammans med studerande från ÅA 1 sp
KLN som inkluderar bokreflektion 1,5 sp
Vitsord 0-5
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Träningar, 2,5 sp - 50%
- 8 veckor
- NBF
- 100% närvaro
- Vitsord för närvaro: GK/UK
- Uppgifter kring varje tema
- Vitsord: 0-5
Workshop 18.10 tillsammans med studerande från ÅA 1 sp - GK/UK
KLN som inkluderar bokreflektion 1,5 sp - 50%
Vitsord 0-5
Underkänd (0)
- Inte 100% närvaro på träningar
- Bristfälligt deltagande i NBF, workshops
- Ofullständiga inlämningar i kursen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Närvaro 100%
- Studerande visar grundkunskaper i lärandemålen
- Kunnandet utnyttjas i projektarbete i viss grad.
KLN:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder