Hoppa till innehåll

Kundrelationer och försäljningPoäng (5 sp)

Kod: FEK25AK04

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- har förståelse om försäljningsmetoder och förhandlingstekniker
- har insikter om säljarens målsättningar samt prestation och belöningar inom försäljning
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer

Studieperiodens (kursens) innehåll

- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- försäljningsstrategier, -metoder och -tekniker
- försäljningsmål, prestation & belöningar
- analysverktyg och teknologi

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder 5 sp

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

- studerande har grundläggande kunskap om teorier och processer för utveckling av kundrelationer, men har svårt att tillämpa dem på praktiska exempel.
- studerande förstår grunderna i ett värdeerbjudande
- studerande har grundläggande förståelse för kundlönsamhet
- studerande känner till grundläggande försäljningsmetoder och förhandlingstekniker
- studerande har en grundläggande förståelse för försäljningsmål och belöningssystem
- studerande har grundläggande kunskap om CRM-system

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- studerande har förmåga att tillämpa modeller och processer i enklare praktiska situationer
- studerande kan utveckla ett värdeerbjudande som i viss mån möter kundens behov, men behöver förbättra anpassningen till olika kundtyper.
- studerande kan analysera kundlönsamhet med tillförlitliga verktyg och föreslå åtgärder för förbättring
- studerande kan tillämpa försäljningsmetoder och förhandlingstekniker i enklare situationer
- studerande förstår kopplingen mellan försäljningsmål, prestation och belöningar och kan tillämpa denna kunskap i praktiska exempel.
- studerande kan använda informationssystem för att hantera och analysera kundrelationer och föreslå förbättringar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- studerande kan tillämpa sina kunskaper självständigt och effektivt på olika kundrelationsscenarion och kan anpassa dem till olika kundsegment.
-studerande skapar värdeerbjudanden som är tydligt anpassade till olika kunders specifika behov och preferenser.
- studerande utför djupgående analyser av kundlönsamhet självständigt och kan skapa strategier för att optimera lönsamheten över tid.
- studerande behärskar avancerade försäljningsmetoder och förhandlingstekniker och anpassar dem framgångsrikt till olika affärssituationer.
- studerande kan utveckla och implementera effektiva försäljningsmål och belöningssystem Informationssystem för att hantera kundrelationer
- studerande utnyttjar informationssystem för att hantera och optimera kundrelationer, med god förståelse för systemens fulla potential.

Anmälningstid

02.07.2025 - 27.04.2026

Tajmning

01.08.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Kajsa From

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- har förståelse om försäljningsmetoder och förhandlingstekniker
- har insikter om säljarens målsättningar samt prestation och belöningar inom försäljning
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer

Innehåll

- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- försäljningsstrategier, -metoder och -tekniker
- försäljningsmål, prestation & belöningar
- analysverktyg och teknologi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- studerande har grundläggande kunskap om teorier och processer för utveckling av kundrelationer, men har svårt att tillämpa dem på praktiska exempel.
- studerande förstår grunderna i ett värdeerbjudande
- studerande har grundläggande förståelse för kundlönsamhet
- studerande känner till grundläggande försäljningsmetoder och förhandlingstekniker
- studerande har en grundläggande förståelse för försäljningsmål och belöningssystem
- studerande har grundläggande kunskap om CRM-system

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- studerande har förmåga att tillämpa modeller och processer i enklare praktiska situationer
- studerande kan utveckla ett värdeerbjudande som i viss mån möter kundens behov, men behöver förbättra anpassningen till olika kundtyper.
- studerande kan analysera kundlönsamhet med tillförlitliga verktyg och föreslå åtgärder för förbättring
- studerande kan tillämpa försäljningsmetoder och förhandlingstekniker i enklare situationer
- studerande förstår kopplingen mellan försäljningsmål, prestation och belöningar och kan tillämpa denna kunskap i praktiska exempel.
- studerande kan använda informationssystem för att hantera och analysera kundrelationer och föreslå förbättringar.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- studerande kan tillämpa sina kunskaper självständigt och effektivt på olika kundrelationsscenarion och kan anpassa dem till olika kundsegment.
-studerande skapar värdeerbjudanden som är tydligt anpassade till olika kunders specifika behov och preferenser.
- studerande utför djupgående analyser av kundlönsamhet självständigt och kan skapa strategier för att optimera lönsamheten över tid.
- studerande behärskar avancerade försäljningsmetoder och förhandlingstekniker och anpassar dem framgångsrikt till olika affärssituationer.
- studerande kan utveckla och implementera effektiva försäljningsmål och belöningssystem Informationssystem för att hantera kundrelationer
- studerande utnyttjar informationssystem för att hantera och optimera kundrelationer, med god förståelse för systemens fulla potential.

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder 5 sp