Grunderna i hållbarhet och cirkulär ekonomi för ingenjörerPoäng (3 sp)
Kod: VAL2024-0001
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande känner till de centrala begreppen och principerna för miljömässig och social hållbarhet och cirkulär ekonomi (CE). Hen har grundläggande verktyg för att utveckla hållbara lösningar inom sitt eget område. Vidare förstår den studerande varför den lineära ekonomin är ohållbar och bör överges till förmån för CE.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Centrala begrepp inom hållbarhet och CE samt hur de är förbundna till varandra, triple bottom line, refuse, reduce, reuse, refill, repair, remanufacture, recycle, rethink, konkreta exempel på alla dessa och uppmuntran till kreativitet i att hitta nya affärsmodeller med hjälp av CE-business canvas.
Nätverksekonomi som det nya normala. CE förutsätter ofta att olika verksamheter, ofta i olika branscher, samarbetar.
”Doughnut Economy” och social hållbarhet. Ingenjörernas roll i att bidra till ett samhälle där även utsatta grupper har ett drägligt liv. Teknologin ska till exempel underlätta, inte försvåra och distansera. En stor utsatt grupp här är åldringar vars kognitiva förmågor avtar.
FN:s SDG och hur man mäter framsteg på de olika delområdena. En övning kring utvalda indikatorer för delmålen ingår för att göra de studerande bekanta med hur målen följs upp och mäts.
Cirkulär anskaffning (procurement) och logistik.
Kursen består av en allmän teoridel motsvarande ca halva arbetsmängden med föreläsningar och några uppgifter. Resten består av ett övningsarbete knutet till det egna facket.
Förkunskapskrav
inga krav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Godkända inlämningsuppgifter inlämnade i tid.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande visar att hen förstått kursmaterialets innehåll och dess praktiska implikationer för det egna fackområdet. Vidare används relevanta källor i inlämningsarbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar en självständig förmåga att utveckla hållbara lösningar på basen av kursmaterialet i sitt eget fackområde. Relevanta akademiska (och andra) källor används på ett kompetent sätt i inlämningsarbeten.
Läromaterial
Ellen MacArthur-Foundation website samt ett antal Youtube-videon.
Van Doorsselaer K, Koopman R., J. (2021) Ecodesign – A Life Cycle Approach for a Sustainable Future, Hanser.
Organschi, Alan, et al. (2022) Carbon: A Field Manual for Building Designers, John Wiley & Sons, Incorporated.
Kossila, L. (2020) Cirkulära materialflöden i praktiken: 12 tillämpningar på små och stora företag, Lund Studentlitteratur Ab.
https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow
Hedenmark, M., Frick P. (2016) Vad är cirkulär ekonomi? e-bok, Re-Makers.
Mårtensson, K., Westerberg, K (2017) Miljöstrategiskt arbete – Företaget i det nya strategiska landskapet, Stockholm, Liber.
Lawrence, J., T., Beamish, P., W. (2013) Globally Responsible Leadership – Managing According to the UN Global Compact, London, UK, Sage.
(Cavico, F., J., Bahaudin, G., M. (2016) Developing a Legal, Ethical and Socially Responsible Mindset for Sustainable Leadership, Davie, Florida, US, ILEAD Academy.)
Mer information
-
Anmälningstid
01.12.2024 - 16.04.2025
Tajmning
09.04.2025 - 27.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Produktionsekonomi
Lärare
- Roger Nylund
Lärare
Matts Nickull
Grupper
-
ÖH22FLEXINGÖppna YH, Flexibelt till Ingenjör
Lärandemål
Den studerande känner till de centrala begreppen och principerna för miljömässig och social hållbarhet och cirkulär ekonomi (CE). Hen har grundläggande verktyg för att utveckla hållbara lösningar inom sitt eget område. Vidare förstår den studerande varför den lineära ekonomin är ohållbar och bör överges till förmån för CE.
Innehåll
Centrala begrepp inom hållbarhet och CE samt hur de är förbundna till varandra, triple bottom line, refuse, reduce, reuse, refill, repair, remanufacture, recycle, rethink, konkreta exempel på alla dessa och uppmuntran till kreativitet i att hitta nya affärsmodeller med hjälp av CE-business canvas.
Nätverksekonomi som det nya normala. CE förutsätter ofta att olika verksamheter, ofta i olika branscher, samarbetar.
”Doughnut Economy” och social hållbarhet. Ingenjörernas roll i att bidra till ett samhälle där även utsatta grupper har ett drägligt liv. Teknologin ska till exempel underlätta, inte försvåra och distansera. En stor utsatt grupp här är åldringar vars kognitiva förmågor avtar.
FN:s SDG och hur man mäter framsteg på de olika delområdena. En övning kring utvalda indikatorer för delmålen ingår för att göra de studerande bekanta med hur målen följs upp och mäts.
Cirkulär anskaffning (procurement) och logistik.
Kursen består av en allmän teoridel motsvarande ca halva arbetsmängden med föreläsningar och några uppgifter. Resten består av ett övningsarbete knutet till det egna facket.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ellen MacArthur-Foundation website samt ett antal Youtube-videon.
Van Doorsselaer K, Koopman R., J. (2021) Ecodesign – A Life Cycle Approach for a Sustainable Future, Hanser.
Organschi, Alan, et al. (2022) Carbon: A Field Manual for Building Designers, John Wiley & Sons, Incorporated.
Kossila, L. (2020) Cirkulära materialflöden i praktiken: 12 tillämpningar på små och stora företag, Lund Studentlitteratur Ab.
https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow
Hedenmark, M., Frick P. (2016) Vad är cirkulär ekonomi? e-bok, Re-Makers.
Mårtensson, K., Westerberg, K (2017) Miljöstrategiskt arbete – Företaget i det nya strategiska landskapet, Stockholm, Liber.
Lawrence, J., T., Beamish, P., W. (2013) Globally Responsible Leadership – Managing According to the UN Global Compact, London, UK, Sage.
(Cavico, F., J., Bahaudin, G., M. (2016) Developing a Legal, Ethical and Socially Responsible Mindset for Sustainable Leadership, Davie, Florida, US, ILEAD Academy.)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Godkända inlämningsuppgifter inlämnade i tid.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande visar att hen förstått kursmaterialets innehåll och dess praktiska implikationer för det egna fackområdet. Vidare används relevanta källor i inlämningsarbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande visar en självständig förmåga att utveckla hållbara lösningar på basen av kursmaterialet i sitt eget fackområde. Relevanta akademiska (och andra) källor används på ett kompetent sätt i inlämningsarbeten.
Förkunskapskrav
inga krav
Tilläggsuppgifter
-