Hoppa till innehåll

Från äldre till geriatrisk patientPoäng (4 sp)

Kod: USS22KL02

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till det normala åldrandet
- kan bedöma den äldre patientens hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och välbefinnande
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård av den äldre och har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, vårdkedjor och servicesystem
- behärskar evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och adekvat läkemedelsbehandling
- kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Studieperiodens (kursens) innehåll

De äldres behov, särdrag och livskvalitet ur personens/patientens perspektiv

Vårdkedja och servicesystem

Coping/anpassning

Partnerskap och vägledande samtal

Närståendevård

Etiskt beslutsfattande

Den äldre patientens hälsoproblem

Näringsbehov, -status och -rekommendationer

Vård av kroniska sår

Adekvat läkemedelsbehandling

Geroteknologi

Geriatriska sjukdomar, multisjukdom och minnesjukdom

Evidensbaserad vård

Vårdkedjor och serviceformer, äldreomsorg

Systematisk bedömning av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

05.12.2024 - 09.02.2025

Tajmning

10.02.2025 - 01.05.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Michaela Jalava
  • Åbo - timlärare Vård
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till det normala åldrandet
- kan bedöma den äldre patientens hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och välbefinnande
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård av den äldre och har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, vårdkedjor och servicesystem
- behärskar evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och adekvat läkemedelsbehandling
- kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Innehåll

De äldres behov, särdrag och livskvalitet ur personens/patientens perspektiv

Vårdkedja och servicesystem

Coping/anpassning

Partnerskap och vägledande samtal

Närståendevård

Etiskt beslutsfattande

Den äldre patientens hälsoproblem

Näringsbehov, -status och -rekommendationer

Vård av kroniska sår

Adekvat läkemedelsbehandling

Geroteknologi

Geriatriska sjukdomar, multisjukdom och minnesjukdom

Evidensbaserad vård

Vårdkedjor och serviceformer, äldreomsorg

Systematisk bedömning av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare

Tid och plats

Åbo 10.2-16.3.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
- Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
- Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
Gottlieb, L. N. 2012 Strengths-Based Nursing Care
Litteratur:
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ekstedt, M. & Flink, M. 2019. Hemsjukvård-olika perspektiv på trygg och säker vård
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
Lindqvist, E-L. 2016 Äldres hälsa och livskvalitet
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Fimea. 2020. Medicin75+
Medibas

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Simuleringar
Inlämningsuppgift
Självstudier i aktuell kurslitteratur

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tent i Geriatrik v. 10 Omtentamen 4.4 och 25.4. 2025
Examinationsuppgift inlämning senast 10.3

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar, Workshops och simulationer obligatorisk närvaro till 80%. Kompensationsuppgifter vid frånvaro.
Individuell skriftlig uppgift bedömd med vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 4h
Workshops och simulationer 6h
Självstudier i Geriatrik och tent i Geriatrik 28h
Individuell skrifltig uppgift, (examinationsuppgif) 27h
Självstudier i aktuell kurslitteratur 43h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift bedömning 0-5
Tent i Geriatrik GK/UK
Deltagande i Föreläsningar, Workshops och Simulering bedöms GK/UK

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte. Texten besvarar inte frågorna och är ofullständig, Litteratur och forskningar tillämpas inte och inga reflektioner görs, Brister finns i den tekniska utformningen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial men har inte förmåga att göra egna reflektioner. Studerande har svårigheter med att redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial och förmår till en viss del göra reflektioner. Studerande kan redogöra för och kan tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar. Studerande kan relatera de olika delarna av uppgiften till varandraoch använder kursmateriel, forskningar och föreläsningsmaterial som stöd för sina reflektioner. Studerande kan redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess och kan anlysera detta och göra egna reflektioner.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

05.12.2024 - 09.02.2025

Tajmning

10.02.2025 - 01.05.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Michaela Jalava
  • Åbo - timlärare Vård
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till det normala åldrandet
- kan bedöma den äldre patientens hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och välbefinnande
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård av den äldre och har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, vårdkedjor och servicesystem
- behärskar evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och adekvat läkemedelsbehandling
- kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Innehåll

De äldres behov, särdrag och livskvalitet ur personens/patientens perspektiv

Vårdkedja och servicesystem

Coping/anpassning

Partnerskap och vägledande samtal

Närståendevård

Etiskt beslutsfattande

Den äldre patientens hälsoproblem

Näringsbehov, -status och -rekommendationer

Vård av kroniska sår

Adekvat läkemedelsbehandling

Geroteknologi

Geriatriska sjukdomar, multisjukdom och minnesjukdom

Evidensbaserad vård

Vårdkedjor och serviceformer, äldreomsorg

Systematisk bedömning av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare

Tid och plats

Åbo 10.2-16.3.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
- Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
- Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
Gottlieb, L. N. 2012 Strengths-Based Nursing Care
Litteratur:
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ekstedt, M. & Flink, M. 2019. Hemsjukvård-olika perspektiv på trygg och säker vård
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
Lindqvist, E-L. 2016 Äldres hälsa och livskvalitet
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Fimea. 2020. Medicin75+
Medibas

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Simuleringar
Inlämningsuppgift
Självstudier i aktuell kurslitteratur

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tent i Geriatrik v.9, Omtentamen 4.4 och 25.4.2025
Examinationsuppgift inlämning senast 11.3

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar, Workshops och simulationer obligatorisk närvaro till 80%. Kompensationsuppgifter vid frånvaro.
Individuell skriftlig uppgift bedömd med vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 14 h
Workshops och simulationer 6 h
Självstudier i Geriatrik och tent i Geriatrik 28h
Individuell skrifltig uppgift, (examinationsuppgif) 27h
Självstudier i aktuell kurslitteratur 33h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift bedömning 0-5
Tent i Geriatrik GK/UK
Deltagande i Föreläsningar, Workshops och Simulering bedöms GK/UK

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte. Texten besvarar inte frågorna och är ofullständig, Litteratur och forskningar tillämpas inte och inga reflektioner görs, Brister finns i den tekniska utformningen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial men har inte förmåga att göra egna reflektioner. Studerande har svårigheter med att redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial och förmår till en viss del göra reflektioner. Studerande kan redogöra för och kan tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar. Studerande kan relatera de olika delarna av uppgiften till varandraoch använder kursmateriel, forskningar och föreläsningsmaterial som stöd för sina reflektioner. Studerande kan redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess och kan anlysera detta och göra egna reflektioner.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

01.11.2024 - 30.11.2024

Tajmning

01.12.2024 - 14.03.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Michaela Jalava
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- känner till det normala åldrandet
- kan bedöma den äldre patientens hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och välbefinnande
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård av den äldre och har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, vårdkedjor och servicesystem
- behärskar evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och adekvat läkemedelsbehandling
- kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Innehåll

De äldres behov, särdrag och livskvalitet ur personens/patientens perspektiv

Vårdkedja och servicesystem

Coping/anpassning

Partnerskap och vägledande samtal

Närståendevård

Etiskt beslutsfattande

Den äldre patientens hälsoproblem

Näringsbehov, -status och -rekommendationer

Vård av kroniska sår

Adekvat läkemedelsbehandling

Geroteknologi

Geriatriska sjukdomar, multisjukdom och minnesjukdom

Evidensbaserad vård

Vårdkedjor och serviceformer, äldreomsorg

Systematisk bedömning av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare

Tid och plats

Ekenäs 1.12.2024-28.3.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
- Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
- Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
Gottlieb, L. N. 2012 Strengths-Based Nursing Care
Litteratur:
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ekstedt, M. & Flink, M. 2019. Hemsjukvård-olika perspektiv på trygg och säker vård
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
Lindqvist, E-L. 2016 Äldres hälsa och livskvalitet
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Fimea. 2020. Medicin75+
Medibas

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Simuleringar
Inlämningsuppgift
Självstudier i aktuell kurslitteratur

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tent i Geriatrik 13.1 Omtentamen 7.3.2025 och 4.4.2025
Examinationsuppgift inlämning senast 16.3

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar, Workshops och simulationer obligatorisk närvaro till 80%. Kompensationsuppgifter vid frånvaro.
Individuell skriftlig uppgift bedömd med vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 4h
Workshops och simulationer 6h
Självstudier i Geriatrik och tent i Geriatrik 28h
Individuell skrifltig uppgift, (examinationsuppgif) 27h
Självstudier i aktuell kurslitteratur 43h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift bedömning 0-5
Tent i Geriatrik GK/UK
Deltagande i Föreläsningar, Workshops och Simulering bedöms GK/UK

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte. Texten besvarar inte frågorna och är ofullständig, Litteratur och forskningar tillämpas inte och inga reflektioner görs, Brister finns i den tekniska utformningen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial men har inte förmåga att göra egna reflektioner. Studerande har svårigheter med att redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial och förmår till en viss del göra reflektioner. Studerande kan redogöra för och kan tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar. Studerande kan relatera de olika delarna av uppgiften till varandraoch använder kursmateriel, forskningar och föreläsningsmaterial som stöd för sina reflektioner. Studerande kan redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess och kan anlysera detta och göra egna reflektioner.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

01.12.2023 - 11.02.2024

Tajmning

12.02.2024 - 17.03.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Michaela Jalava
  • Åbo - timlärare Vård
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till det normala åldrandet
- kan bedöma den äldre patientens hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och välbefinnande
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård av den äldre och har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, vårdkedjor och servicesystem
- behärskar evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och adekvat läkemedelsbehandling
- kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Innehåll

De äldres behov, särdrag och livskvalitet ur personens/patientens perspektiv

Vårdkedja och servicesystem

Coping/anpassning

Partnerskap och vägledande samtal

Närståendevård

Etiskt beslutsfattande

Den äldre patientens hälsoproblem

Näringsbehov, -status och -rekommendationer

Vård av kroniska sår

Adekvat läkemedelsbehandling

Geroteknologi

Geriatriska sjukdomar, multisjukdom och minnesjukdom

Evidensbaserad vård

Vårdkedjor och serviceformer, äldreomsorg

Systematisk bedömning av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare

Tid och plats

Åbo 12.2-17.3.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
- Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
- Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
Gottlieb, L. N. 2012 Strengths-Based Nursing Care
Litteratur:
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ekstedt, M. & Flink, M. 2019. Hemsjukvård-olika perspektiv på trygg och säker vård
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
Lindqvist, E-L. 2016 Äldres hälsa och livskvalitet
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Fimea. 2020. Medicin75+
Medibas

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Workshops
Simuleringar
Inlämningsuppgift
Självstudier i aktuell kurslitteratur

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tent i Geriatrik 7.3, Omtentamen 19.4 och 3.5
Examinationsuppgift inlämning senast 24.3

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar, Workshops och simulationer obligatorisk närvaro till 80%. Kompensationsuppgifter vid frånvaro.
Individuell skriftlig uppgift bedömd med vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 14 h
Workshops och simulationer 6 h
Självstudier i Geriatrik och tent i Geriatrik 28h
Individuell skrifltig uppgift, (examinationsuppgif) 27h
Självstudier i aktuell kurslitteratur 33h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift bedömning 0-5
Tent i Geriatrik GK/UK
Deltagande i Föreläsningar, Workshops och Simulering bedöms GK/UK

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte. Texten besvarar inte frågorna och är ofullständig, Litteratur och forskningar tillämpas inte och inga reflektioner görs, Brister finns i den tekniska utformningen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial men har inte förmåga att göra egna reflektioner. Studerande har svårigheter med att redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial och förmår till en viss del göra reflektioner. Studerande kan redogöra för och kan tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar. Studerande kan relatera de olika delarna av uppgiften till varandraoch använder kursmateriel, forskningar och föreläsningsmaterial som stöd för sina reflektioner. Studerande kan redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess och kan anlysera detta och göra egna reflektioner.

Förkunskapskrav

Inget