Hoppa till innehåll

ForskningsmetodikPoäng (5 sp)

Kod: USS22KÅ03

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Studieperiodens (kursens) innehåll

Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet

Forskningsmetodiska grundbegrepp

Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder

Vetenskaplig rapportering

Forskningsetiska principer

Vetenskapligt skrivande och resonemang

Förkunskapskrav

Kursen Introduktion till yrkeshögskolestudier

Anmälningstid

02.12.2024 - 13.01.2025

Tajmning

01.01.2025 - 14.03.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Innehåll

Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet

Forskningsmetodiska grundbegrepp

Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder

Vetenskaplig rapportering

Forskningsetiska principer

Vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Raseborg: 14.1.-31.3.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshopar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 31.1.2025
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 31.1.2025
Quiz 3: Tillförlitlighet, deadline 31.1.2025

Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 31.3.2025
Grupprapport, deadline 31.3.2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

5sp=135h

Föreläsningar: 7h
Workshopar: 12h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 46h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Tillförlitlighet
Modul 4: Datainsamlingsmetoder
Modul 5: Dataanalys
Modul 6: Utvecklingsarbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Workshopar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizarna (3st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % av vitsordet. Poängen på quizarna räknas ihop (0-30 poäng) och ger ett vitsord.
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet.
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet.

Bedömning av quizarna:
<16 poäng = 0
16-18 poäng = 1
19-21 poäng = 2
22-24 poäng = 3
25-27 poäng = 4
28-30 poäng = 5


Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 5) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Quizar: <16p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Quizar:
16-18p=1
19-21=2

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Quizar:
22-24p=3
25-27p=4

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Quizar:
28-30p=5

Förkunskapskrav

Kursen Introduktion till yrkeshögskolestudier

Anmälningstid

09.04.2024 - 23.08.2024

Tajmning

27.05.2024 - 06.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Carolina Silin
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Innehåll

Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet

Forskningsmetodiska grundbegrepp

Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder

Vetenskaplig rapportering

Forskningsetiska principer

Vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Åbo 27.05.2024-06.10.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshopar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 8.9.2024
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 8.09.2024
Quiz 3: Tillförlitlighet, deadline 8.9.2024

Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 29.09.2024
Grupprapport, deadline 06.10.2024

Studerandes tidsanvändning och belastning

5sp=135h

Föreläsningar: 7h
Workshopar: 12h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 46h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Tillförlitlighet
Modul 4: Datainsamlingsmetoder
Modul 5: Dataanalys
Modul 6: Utvecklingsarbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Workshopar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizarna (3st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % av vitsordet. Poängen på quizarna räknas ihop (0-30 poäng) och ger ett vitsord.
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet.
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet.

Bedömning av quizarna:
<16 poäng = 0
16-18 poäng = 1
19-21 poäng = 2
22-24 poäng = 3
25-27 poäng = 4
28-30 poäng = 5


Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 5) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Quizar: <16p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Quizar:
16-18= 1
19-21=2

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Quizar:
22-24=3
25-27=4

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Quizar:
28-30=5

Förkunskapskrav

Kursen Introduktion till yrkeshögskolestudier