Hoppa till innehåll

Teologi för diakoni och kyrkans fostranPoäng (5 sp)

Kod: SOKG2503

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har grundläggande kunskaper i diakonins och kyrkans fostrans teologiska utgångspunkter
- känner till den lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran
- känner till gudstjänstens teologiska utgångspunkter och kan i samarbete med andra delta i förverkligandet av gudstjänster och förrättningar
- kan redogöra för och respekterar värderingar och yrkesetik inom kyrkan och det sociala området
- kan tillämpa kyrkans böcker på ett professionellt sätt som verktyg i andaktslivet

Studieperiodens (kursens) innehåll

- teologiska utgångspunkter för diakonalt arbete och fostran
- teologiska begrepp i anslutning till diakoni och kyrkans fostran
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
- yrkesetik inom kyrkan och det sociala området
- Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna och kyrkohandboken

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

01.11.2024 - 23.09.2026

Tajmning

03.01.2025 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Nadja Suomela
Lärare

Nadja Suomela

Lärandemål

Studerande:
- har grundläggande kunskaper i diakonins och kyrkans fostrans teologiska utgångspunkter
- känner till den lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran
- känner till gudstjänstens teologiska utgångspunkter och kan i samarbete med andra delta i förverkligandet av gudstjänster och förrättningar
- kan redogöra för och respekterar värderingar och yrkesetik inom kyrkan och det sociala området
- kan tillämpa kyrkans böcker på ett professionellt sätt som verktyg i andaktslivet

Innehåll

- teologiska utgångspunkter för diakonalt arbete och fostran
- teologiska begrepp i anslutning till diakoni och kyrkans fostran
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
- yrkesetik inom kyrkan och det sociala området
- Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna och kyrkohandboken

Tid och plats

Kursen kan genomföras när som helst under perioden 1.1.2025-31.12.2026. Du kommer överens om dina individuella deadlines med kursansvarig i början av kursen enligt instruktioner på Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Hagman, P. Om tron. Att söka den djupa verkligheten. Artos, 2018.

Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009

Kirkko epävarmuuksien ajassa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2020–2023.
Salomäki, H., Ketola, K., Komulainen, J., Salminen, V-M. & Sohlberg J. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 147, Kirkon tutkimus ja koulutus, Helsinki 2024

"Man ska vara sig själv". En bok om ungdomar, tro och delaktighet. Försling, J., Gustavsson C., Wenell, F. (red). Tro & Liv Skriftserie, 2019


Millenialernas stigar. Vägar till en äkta och närvarande kyrka, (red.) Vappula, K. Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 135, Kyrkostyrelsen, Helsingfors 2023

Så att ingen blir ensam #ingenblirensam Riktlinjer inom det fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 103 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021

Unga i församlingen, Kyrkostyrelsen 2013

Svensk psalmbok för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Tjäna Herren med glädje. Handledning för högmässan. 2012 Tillgänglig:
http://sakasti.evl.fi/sacrista.nsf/sp?open&cid=publikation&tit=Tj%C3%A4na-Herren-med-gl%C3%A4dje-sv

Övrig litteratur och material enligt anvisningar av kursansvarig lärare i Moodle.

Undervisningsmetoder

Kursen är en självstudiekurs (e-kurs) på Moodleplattformen. Kursen genomförs som självständiga studier och övningar enligt instruktioner i Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande bekantar sig på egen hand med församlingsverksamhet/arbete enligt instruktioner på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen kan genomföras när som helst under perioden 1.1.2025-31.12.2026. Du kommer överens om din individuella deadline med kursansvarig i början av kursen enligt instruktioner på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för dig som studerande. I modulerna i Moodle framgår arbetsbelastning per modul.

Studierna genomförs på egen hand. Handledning kan ges i Moodle vid behov. Handledning ges inte under lärarens lediga perioder.

Tilläggsuppgifter för studerande

Denna kurs kan genomföras endast av socionomstuderande som valt tilläggsbehörigheten diakoni eller kyrkans fostran eller av anmälda deltagare i Öppna YH studiehelheten Diakoni 40/90 sp eller Kyrkans fostran 40/90 sp.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända examinationsuppgifter. Studerande använder sig obearbetat av AI-producerad text som egenskriven text. Studerande använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetsliv, kyrklig verksamhet och relevanta källor.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet, kyrklig verksamhet och relevanta källor. Studerande visar starkt engagemang i sin uppgift.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.