Introduction to LogisticsPoäng (4 sp)
Kod: FEK25AK08
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-förstå logistikens roll i ett företag med tanke på ekonomisk lönsamhet och konkurrenskraft
-känner till olika former av transport
-känner till olika logistikmodeller
-kunskap om ERP-system
-förmågan att planera, organisera och kontrollera inköpsprocessen, transporter, lager och kundservice
Studieperiodens (kursens) innehåll
Logistikens roll i företag och dess betydelse för ekonomisk lönsamhet och konkurrenskraft
Olika former av transport
Logistikmodeller
Grundläggande kunskap om ERP-system
Planering, organisering och kontroll av inköpsprocessen, transporter, lager och kundservice
Förkunskapskrav
Inga
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande känner till grundbegreppen och förstår logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande känner till olika logistikmodeller.
Studerande har grundläggande kunskap om ERP-system
Studerande känner till företagets inköpsprocess, olika transportformer, lager och kundservice
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande känner väl till logistikens teori och kan förklara logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande känner till olika logistikmodeller och har en förståelse för hur man med rätt modell kan uppnå kvalitetsförbättring och kostnadsreducering.
Studerande kan utföra enklare uppgifter inom företagets inköps- och logistikprocess med hjälp av ERP-system
Studerande kan planera enklare varuflödesprocesser
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande besitter utmärkt kunskap om teorin och kan förklara logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande kan självständigt tillämpa olika logistikmodeller och har en förståelse för hur man med rätt modell kan uppnå kvalitetsförbättring och kostnadsreducering.
Studerande kan utföra olika typer av uppgifter inom företagets inköps- och logistikprocess med hjälp av ERP-system
Studerande kan planera mera avancerade varuflödesprocesser och förstå dessa ur ett lönsamhets- och kundserviceperspektiv