Hoppa till innehåll

Att leda kundrelationerPoäng (5 sp)

Kod: FEK22AK04

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer

Studieperiodens (kursens) innehåll

- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder 5 sp

Anmälningstid

02.12.2023 - 01.06.2025

Tajmning

08.01.2024 - 30.06.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Kajsa From
Grupper
  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer

Innehåll

- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM

Tid och plats

Självstudiekurs online.

Undervisningsmetoder

Självstudiekurs online, inlämningsuppgifter & slutreflektion.

Tilläggsuppgifter för studerande

Innehåll:
- grundläggande koncept inom kundrelationer
- kundresan
- kundbeteende
- kundsegmentering
- kundkommunikation
- kundvård & lojalitet
- klagomålshantering
- teknik och verktyg för kundrelationer (Customer Relationship Management)
- ledning av kundrelationer (KAM)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsord 1-5, krav för godkänt är att samtliga inlämningsuppgifter är godkända.

Underkänd (0)

Inlämningsuppgifter saknas eller är inte godkända.

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder 5 sp

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

03.09.2024 - 27.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Monika Kärkkäinen
Grupper
  • FEK23D-V
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer

Innehåll

- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM

Tid och plats

Vasa Campus, Wolffskavägen 33,hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Key account management: Woodbourn & McDonald
Strategic customer management: Payne & Frow
Marketing beyond the textbook: Laurell & Parment
Key account management: Peter Cheverton
Kundresan: Margareta Boström, Stefan Friberg
CRM for dummies: Helgesson
Litteratur av Kotler
www.ama.org
Övrig litteratur inom kundrelationer/CRM
Kursmaterial i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, inlämningsuppgiter och gruppdiskussioner.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Datum för tentamen meddelas vid kursstart.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h studier per 1 sp (totalt 5sp).

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursinnehåll:
- Kundresan
- Kundprofilering
- CRM
- Salesfunnel
- Stamkundsprogram
- Content marketing
- Inbound marketing

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Underkänd tentamen, bristfällig aktivitet, källhänvisningar saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Godkänd tentamen och nlärningsuppgifter med medelvitsord 1-2
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Godkändnlä tentamen och inlämningsuppgifter med medelvitsord 3-4
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Godkänd tentamen och inlärmningsuppgifter med medelvitsord 4-5
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder 5 sp

Anmälningstid

15.06.2023 - 31.08.2023

Tajmning

29.08.2023 - 29.10.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Kajsa From
Grupper
  • FEK22D-V
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer

Innehåll

- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM

Tid och plats

Vasa Campus, Wolffskavägen 33, start 29.8.2023.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Key account management: Woodbourn & McDonald
Strategic customer management: Payne & Frow
Marketing beyond the textbook: Laurell & Parment
Key account management: Peter Cheverton
Kundresan: Margareta Boström, Stefan Friberg
CRM for dummies: Helgesson
Litteratur av Kotler
www.ama.org
Övrig litteratur inom kundrelationer/CRM
Kursmaterial i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, inlämningsuppgiter och gruppdiskussioner.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Datum för tentamen meddelas vid kursstart.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h studier per 1 sp (totalt 5sp).

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursinnehåll:
- Kundresan
- Kundprofilering
- CRM
- Salesfunnel
- Stamkundsprogram
- Content marketing
- Inbound marketing

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Underkänd tentamen, bristfällig aktivitet, källhänvisningar saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Godkänd tentamen och nlärningsuppgifter med medelvitsord 1-2
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Godkändnlä tentamen och inlämningsuppgifter med medelvitsord 3-4
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Godkänd tentamen och inlärmningsuppgifter med medelvitsord 4-5
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder 5 sp