Hoppa till innehåll

Professionellt teamarbetePoäng (5 sp)

Kod: FEK23ÅTE02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet. 
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- utvecklingsmetoder det egna teamets arbetsmetoder
- verktyg för teamutveckling
- teamaktiviteter

Förkunskapskrav

Inga

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Se förverkligande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se förverkligande

Mera information

Se förverkligande

Anmälningstid

02.09.2024 - 30.09.2024

Tajmning

26.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Timo Kerke
  • Laura Johansson
  • Maria Westerlund
Grupper
  • FEK24D-Å
    Tradenom (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet. 
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.

Innehåll

- utvecklingsmetoder det egna teamets arbetsmetoder
- verktyg för teamutveckling
- teamaktiviteter

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se förverkligande

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Se förverkligande

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Se förverkligande

Förkunskapskrav

Inga

Tilläggsuppgifter

Se förverkligande

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 80

Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Fredrik Strandberg
  • Annemari Andrésen
  • Håkan Sourander
Grupper
  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet. 
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.

Innehåll

- utvecklingsmetoder det egna teamets arbetsmetoder
- verktyg för teamutveckling
- teamaktiviteter

Tid och plats

HT 2023 Henriksgatan 7
Träningar

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vetenskaplig litteratur (böcker samt artiklar) som behandlar teamarbete
Susan Wheelan: Att skapa effektiva team (eller övriga verk av henne) eller
Patrick Lencioni: Fem felfunktioner i en grupp och hur man skapar en fungerande arbetsgemenskap/ 5 dysfunctions of a team

Övrig rekommenderad litteratur:
Peter Senge: The fifth discipline
William Isaacs: Dialogue and the art of thinking together
Katarina Billman, Curt Engqvist: Teaming, grupputveckling i praktiken


Hyper Island verktyg

Undervisningsmetoder

Kursens aktiviteter genomförs under och utanför träningstid. Utanför: resurstillfällen med teori-inslag, teamaktiviteter.

Undervisningmetoderna består av:
-resurstillfällen med teori-inslag
-eventuell gästföreläsning
-bokreflektion och -cirkel
-teamaktiviteter
-feedback:aktivitet inom teamet
-rapportering av egna reflektioner / Key Learning Note

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

-KLN som inkluderar bokrapport samt reflektion och analys över ditt bidrag till teamingen, lärdomar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Av studerande förväntas följande prestationer under kursens gång:
-100% närvaro och aktivitet under träningarna (eventuell frånvaro kompenseras alltid!)
-aktivt utvecklande av det egna teamet (kultur, dialog, arbetsmetoder)
-ordnande av samt deltagande i teamaktiviteter och -kvällar
-skrivande av inlärningsdagbok/bokreflektion/Key Learning Note

Studerandes tidsanvändning och belastning

1/3 träningar
1/3 verktyg/teamaktiviteter
1/3 teori

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se förverkligande

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Se förverkligande

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Se förverkligande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KLN som inkluderar bokreflektion 80%
Aktivitet inom teamet, coachens utvärdering 20%

Förkunskapskrav

Inga

Tilläggsuppgifter

Se förverkligande