Att leda kundrelationerPoäng (5 sp)
Kod: FEK22AK04
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer
Studieperiodens (kursens) innehåll
- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder 5 sp
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.06.2025
Tajmning
08.01.2024 - 30.06.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Kajsa From
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer
Innehåll
- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM
Tid och plats
Självstudiekurs online.
Undervisningsmetoder
Självstudiekurs online, inlämningsuppgifter & slutreflektion.
Tilläggsuppgifter för studerande
Innehåll:
- grundläggande koncept inom kundrelationer
- kundresan
- kundbeteende
- kundsegmentering
- kundkommunikation
- kundvård & lojalitet
- klagomålshantering
- teknik och verktyg för kundrelationer (Customer Relationship Management)
- ledning av kundrelationer (KAM)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsord 1-5, krav för godkänt är att samtliga inlämningsuppgifter är godkända.
Underkänd (0)
Inlämningsuppgifter saknas eller är inte godkända.
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder 5 sp
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
03.09.2024 - 27.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Monika Kärkkäinen
Grupper
-
FEK23D-VTradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer
Innehåll
- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM
Tid och plats
Vasa Campus, Wolffskavägen 33,hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Key account management: Woodbourn & McDonald
Strategic customer management: Payne & Frow
Marketing beyond the textbook: Laurell & Parment
Key account management: Peter Cheverton
Kundresan: Margareta Boström, Stefan Friberg
CRM for dummies: Helgesson
Litteratur av Kotler
www.ama.org
Övrig litteratur inom kundrelationer/CRM
Kursmaterial i Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, inlämningsuppgiter och gruppdiskussioner.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Datum för tentamen meddelas vid kursstart.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h studier per 1 sp (totalt 5sp).
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursinnehåll:
- Kundresan
- Kundprofilering
- CRM
- Salesfunnel
- Stamkundsprogram
- Content marketing
- Inbound marketing
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Underkänd tentamen, bristfällig aktivitet, källhänvisningar saknas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Godkänd tentamen och nlärningsuppgifter med medelvitsord 1-2
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Godkändnlä tentamen och inlämningsuppgifter med medelvitsord 3-4
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Godkänd tentamen och inlärmningsuppgifter med medelvitsord 4-5
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder 5 sp
Anmälningstid
15.06.2023 - 31.08.2023
Tajmning
29.08.2023 - 29.10.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Kajsa From
Grupper
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar teoretiska modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- förstår vikten av att använda informationssystem för att hantera kundrelationer
Innehåll
- kundresan
- personas
- relationsmarknadsföring
- inbound marketing, content marketing
- nyckelkunder
- kundlönsamhet
- kundtillfredsställelse
- CRM
Tid och plats
Vasa Campus, Wolffskavägen 33, start 29.8.2023.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Key account management: Woodbourn & McDonald
Strategic customer management: Payne & Frow
Marketing beyond the textbook: Laurell & Parment
Key account management: Peter Cheverton
Kundresan: Margareta Boström, Stefan Friberg
CRM for dummies: Helgesson
Litteratur av Kotler
www.ama.org
Övrig litteratur inom kundrelationer/CRM
Kursmaterial i Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, inlämningsuppgiter och gruppdiskussioner.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Datum för tentamen meddelas vid kursstart.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h studier per 1 sp (totalt 5sp).
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursinnehåll:
- Kundresan
- Kundprofilering
- CRM
- Salesfunnel
- Stamkundsprogram
- Content marketing
- Inbound marketing
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Underkänd tentamen, bristfällig aktivitet, källhänvisningar saknas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Godkänd tentamen och nlärningsuppgifter med medelvitsord 1-2
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Godkändnlä tentamen och inlämningsuppgifter med medelvitsord 3-4
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Godkänd tentamen och inlärmningsuppgifter med medelvitsord 4-5
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder 5 sp