Marknadsföringens grunderPoäng (5 sp)
Kod: FEK22AK02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Studieperiodens (kursens) innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
02.07.2023 - 15.12.2025
Tajmning
01.08.2023 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Helena Nordström
- Laura Johansson
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
-
INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
-
INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
Lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen
Tid och plats
Självständiga studier via Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se intro
Undervisningsmetoder
Självständiga uppgifter och examination via Moodle
- Litteraturstudier
- Inlärningsuppgifter
- Marknadsplan som slutprodukt
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Anna-Lena Berglund
- Monika Kärkkäinen
Grupper
-
FEK24D-VTradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen
Tid och plats
HT24
Campus Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Wildenstam & Uggla (2022, 2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder
Undervisningsmetoder
* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas i samband med kurstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier
Periodisering av innehållet
* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende/Köpbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
* CSR
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation
Underkänd (0)
Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 28.08.2023
Tajmning
29.08.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Jörgen Strid
Lärare
Jörgen Strid
Grupper
-
FEK23D-VTradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen
Tid och plats
HT23
Campus Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Wildenstam & Uggla (2022, 2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder
Undervisningsmetoder
* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas i samband med kurstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier
Periodisering av innehållet
* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende/Köpbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
* CSR
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation
Underkänd (0)
Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 08.01.2023
Tajmning
09.01.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Marika Nygårdas
- Helena Nordström
- Kim Friman
Grupper
-
FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen
Tid och plats
Henriksgatan 7, vårterminen 2023
Närstudier kopplat till teamet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
This is Marketing - Seth Godin
Marketing 5.0 - Philip Kotler
Marknadsföringsboken - Malin Sundström, Lena Mossberg
Övrig lämplig litteratur som stöder inlärningen under kursen
Listan med rekommenderad litteratur kompletteras
Undervisningsmetoder
Resurstillfällen
Träningar
Litteraturstudier
Projektarbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Val av projekt inom januari
Litteraturval inom januari
Bokcirkel & bokreflektion inom februari
Marknadsföringsplan + reflektion
Studerandes tidsanvändning och belastning
1/3 träningar
1/3 projekt
1/3 teori
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bokreflektion
Marknadsföringsplan
Reflektion
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Reflektionspapper:
Du svarar utförligt och analytiskt på bl.a. följande frågor:
- Berätta om er marknadsförigsplan och arbetsprocessen och lyft fram de viktigaste punkterna i planen. Varför är de viktiga?
- Hur har du presenterat din egen inlärning i samband med arbetet med marknadsföringsplanen för de övriga i gruppen/teamet?
- Vad är du nöjd med?
- Vilka konkreta och mätbara ändringar har gjorts eller borde ha gjorts?
- Ledarskap
- Mätbarhet
- Hur vill du påverka företagets marknadsföringsplan på vägen framåt?
- Vilka insikter gav boken du läste till er marknadsföringsplan?
Förkunskapskrav
inga