Hoppa till innehåll

MarknadsanalysPoäng (5 sp)

Kod: FEK23ÅDA01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys

Studieperiodens (kursens) innehåll

- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Förkunskapskrav

- None

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

07.01.2025 - 27.04.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Niklas Sundström
  • Annemari Andrésen
  • Håkan Sourander
Lärare

Maria Westerlund

Grupper
  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys

Innehåll

- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Tid och plats

Se schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Inlämningsuppgifter
KLN
Projekt

Praktik- och arbetslivssamarbete

Projekt för arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1/3 träningar
1/3 Föreläsningar, uppgifter & KLN
1/3 Projekt

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro 10%
Uppgifter 10%
KLN 40%
Projekt 40%

Förkunskapskrav

- None

Anmälningstid

01.12.2023 - 08.01.2024

Tajmning

08.01.2024 - 31.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Marika Nygårdas
  • Helena Nordström
  • Kim Friman
Grupper
  • FEK22D-Å
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys

Innehåll

- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Tid och plats

Vårterminen 2024, Campus Henriksgatan

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)

Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt

Per Frankelius: Omvärldsanalys

Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken

Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare

Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen
Träningar
Projektarbete
Sjävstuder

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursens projekt är kopplat till externa uppdragsgivare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se information om kursens examinationsdatum på moodleplattformen.

Komplettering av prestation:
▪ Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna efter att kursen har avslutats.
▪ Uteblivna korspollineringar ska ske inom ovan nämnda tid
▪ Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Studerandes tidsanvändning och belastning

1/3 träningar
1/3 projektarbete
1/3 teori (resurstillfällen, självstudier, moodletentamen)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

50% projektarbete, vitsord 0-5
50% moodletentamen, vitsord 0-5

Komplettering av prestation:
▪ Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna efter att kursen har avslutats.
▪ Uteblivna korspollineringar ska ske inom ovan nämnda tid
▪ Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Underkänd (0)

Underkänd eller ogjord inlämningsuppgift
Ogjort eller underkänt projekt eller ogjord projektrapport
Frånvaro från verkstäder och träningar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Projekt:
- undersökningen har klara brister och resultatet blir svagt
- resultatredovisningen är bristfällig och analyen uteblir

Moodletentamen:
- Studerande uppvisar en ytlig kunskap.
- Studerande kan göra vissa kopplingar mellan teori och praktik
- Reflektionen över den egna inlärningen är svag.

Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Projekt:
- den kvantitativa och kvalitativa undersökningen är relevant och stöder undersökningen syfte.
- resultatredovisningen är strukturerad och tydlig.
- rapporteringen innehåller en resultatbaserad analys

Moodletentamen:
- Studerande har en fördjupad teoretisk kunskap i ämnet
- Studerande kan göra en klar koppling mellan teori och praktik
- Studeande kan motivera, analysera och reflektera över sin egen inlärning

Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Projekt:
- den kvantitativa och kvalitativa undersökningen är en välmotiverad helhet som stöder undersökningen syfte.
- resultatredovisningen är strukturerad och tydlig såväl visuellt om verbalt
- rapporteringen är innehåller en resultatbaserad analys med klara åtgärdsförslag

Moodletentamen:
- Studerande har en fördjupad teoretisk kunskap i ämnet
- Studerande kan göra en koppling mellan teori och praktik som påvisar mogenhet och insikt
- Studeande kan motivera, analysera och reflektera över sin egen inlärning på en djupare nivå

Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)

Förkunskapskrav

- None