Professionellt teamarbetePoäng (5 sp)
Kod: FEK23ÅTE02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet.
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- utvecklingsmetoder det egna teamets arbetsmetoder
- verktyg för teamutveckling
- teamaktiviteter
Förkunskapskrav
Inga
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se förverkligande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se förverkligande
Mera information
Se förverkligande
Anmälningstid
02.09.2024 - 30.09.2024
Tajmning
26.08.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Timo Kerke
- Laura Johansson
- Maria Westerlund
Grupper
-
FEK24D-ÅTradenom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet.
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.
Innehåll
- utvecklingsmetoder det egna teamets arbetsmetoder
- verktyg för teamutveckling
- teamaktiviteter
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se förverkligande
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Se förverkligande
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se förverkligande
Förkunskapskrav
Inga
Tilläggsuppgifter
Se förverkligande
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 80
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Fredrik Strandberg
- Annemari Andrésen
- Håkan Sourander
Grupper
-
FEK23D-ÅTradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet.
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.
Innehåll
- utvecklingsmetoder det egna teamets arbetsmetoder
- verktyg för teamutveckling
- teamaktiviteter
Tid och plats
HT 2023 Henriksgatan 7
Träningar
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vetenskaplig litteratur (böcker samt artiklar) som behandlar teamarbete
Susan Wheelan: Att skapa effektiva team (eller övriga verk av henne) eller
Patrick Lencioni: Fem felfunktioner i en grupp och hur man skapar en fungerande arbetsgemenskap/ 5 dysfunctions of a team
Övrig rekommenderad litteratur:
Peter Senge: The fifth discipline
William Isaacs: Dialogue and the art of thinking together
Katarina Billman, Curt Engqvist: Teaming, grupputveckling i praktiken
Hyper Island verktyg
Undervisningsmetoder
Kursens aktiviteter genomförs under och utanför träningstid. Utanför: resurstillfällen med teori-inslag, teamaktiviteter.
Undervisningmetoderna består av:
-resurstillfällen med teori-inslag
-eventuell gästföreläsning
-bokreflektion och -cirkel
-teamaktiviteter
-feedback:aktivitet inom teamet
-rapportering av egna reflektioner / Key Learning Note
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
-KLN som inkluderar bokrapport samt reflektion och analys över ditt bidrag till teamingen, lärdomar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Av studerande förväntas följande prestationer under kursens gång:
-100% närvaro och aktivitet under träningarna (eventuell frånvaro kompenseras alltid!)
-aktivt utvecklande av det egna teamet (kultur, dialog, arbetsmetoder)
-ordnande av samt deltagande i teamaktiviteter och -kvällar
-skrivande av inlärningsdagbok/bokreflektion/Key Learning Note
Studerandes tidsanvändning och belastning
1/3 träningar
1/3 verktyg/teamaktiviteter
1/3 teori
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se förverkligande
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Se förverkligande
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se förverkligande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
KLN som inkluderar bokreflektion 80%
Aktivitet inom teamet, coachens utvärdering 20%
Förkunskapskrav
Inga
Tilläggsuppgifter
Se förverkligande