Hoppa till innehåll

Ledarskap, entreprenörskap och innovationPoäng (3 sp)

Kod: BM22UV02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- kan redogöra för arbetskollektivavtal och arbetarskydd
- förstår och kan delta i kvalitetsutveckling av vårdarbetet
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- kan prioritera arbetsuppgifter
- kan använda vårdvetenskaplig- och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitetens och den hållbara utvecklingens betydelse
- förstår betydelsen av att utveckla arbetsmetoder i enlighet med förändringar inom social- och hälsovårdsbranschen.
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens och barnmorskans karriärmöjligheter
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har kännedom om entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovård

Studieperiodens (kursens) innehåll

Organisationsmodeller och ledarskapsteorier
Kvalitetssäkring
Ledarens ansvarsuppgifter
Medarbetarskap
Självledarskap
Teambildning
Konflikthantering
Kostnadseffektivitet och hållbarhet
Utveckling och innovation i vårdarbetet
Kontinuerligt lärande
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Inre och yttre företagsamhet

Förkunskapskrav

BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession
VÅV22KV13 Patient- och klientsäkerhet då social- och hälsovårdens digistaliseras

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Anmälningstid

01.12.2023 - 14.04.2024

Tajmning

15.04.2024 - 11.05.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Carina Gädda
Lärare

Carina Gädda

Grupper
  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- kan redogöra för arbetskollektivavtal och arbetarskydd
- förstår och kan delta i kvalitetsutveckling av vårdarbetet
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- kan prioritera arbetsuppgifter
- kan använda vårdvetenskaplig- och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitetens och den hållbara utvecklingens betydelse
- förstår betydelsen av att utveckla arbetsmetoder i enlighet med förändringar inom social- och hälsovårdsbranschen.
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens och barnmorskans karriärmöjligheter
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har kännedom om entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovård

Innehåll

Organisationsmodeller och ledarskapsteorier
Kvalitetssäkring
Ledarens ansvarsuppgifter
Medarbetarskap
Självledarskap
Teambildning
Konflikthantering
Kostnadseffektivitet och hållbarhet
Utveckling och innovation i vårdarbetet
Kontinuerligt lärande
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Inre och yttre företagsamhet

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material och litteraturhänvisningar finns på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 2.5.2024
Seminarie 10.5.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Indivuduell tentamen
Grupparbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 t
2 sp = 81 t

Tilläggsuppgifter för studerande

Förhandsuppgift görs innan kursstart

Introduktion och seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.

Omtentamen på allmänna tentamensdagar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell tentamen 0-5
Grupparbete (u/gk)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession
VÅV22KV13 Patient- och klientsäkerhet då social- och hälsovårdens digistaliseras