Ledarskap, entreprenörskap och innovationPoäng (3 sp)
Kod: BM22UV02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- kan redogöra för arbetskollektivavtal och arbetarskydd
- förstår och kan delta i kvalitetsutveckling av vårdarbetet
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- kan prioritera arbetsuppgifter
- kan använda vårdvetenskaplig- och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitetens och den hållbara utvecklingens betydelse
- förstår betydelsen av att utveckla arbetsmetoder i enlighet med förändringar inom social- och hälsovårdsbranschen.
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens och barnmorskans karriärmöjligheter
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har kännedom om entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovård
Studieperiodens (kursens) innehåll
Organisationsmodeller och ledarskapsteorier
Kvalitetssäkring
Ledarens ansvarsuppgifter
Medarbetarskap
Självledarskap
Teambildning
Konflikthantering
Kostnadseffektivitet och hållbarhet
Utveckling och innovation i vårdarbetet
Kontinuerligt lärande
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Inre och yttre företagsamhet
Förkunskapskrav
BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession
VÅV22KV13 Patient- och klientsäkerhet då social- och hälsovårdens digistaliseras
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
01.12.2023 - 14.04.2024
Tajmning
15.04.2024 - 11.05.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Carina Gädda
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- kan redogöra för arbetskollektivavtal och arbetarskydd
- förstår och kan delta i kvalitetsutveckling av vårdarbetet
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- kan prioritera arbetsuppgifter
- kan använda vårdvetenskaplig- och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitetens och den hållbara utvecklingens betydelse
- förstår betydelsen av att utveckla arbetsmetoder i enlighet med förändringar inom social- och hälsovårdsbranschen.
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens och barnmorskans karriärmöjligheter
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har kännedom om entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovård
Innehåll
Organisationsmodeller och ledarskapsteorier
Kvalitetssäkring
Ledarens ansvarsuppgifter
Medarbetarskap
Självledarskap
Teambildning
Konflikthantering
Kostnadseffektivitet och hållbarhet
Utveckling och innovation i vårdarbetet
Kontinuerligt lärande
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Inre och yttre företagsamhet
Tid och plats
Våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material och litteraturhänvisningar finns på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Självstudier
Grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 2.5.2024
Seminarie 10.5.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Indivuduell tentamen
Grupparbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 t
2 sp = 81 t
Tilläggsuppgifter för studerande
Förhandsuppgift görs innan kursstart
Introduktion och seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Omtentamen på allmänna tentamensdagar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell tentamen 0-5
Grupparbete (u/gk)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession
VÅV22KV13 Patient- och klientsäkerhet då social- och hälsovårdens digistaliseras