Hoppa till innehåll

Välfärdsteknologi inom specialiserad sjukvårdPoäng (3 sp)

Kod: VÅV22SV03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan inom specialiserade sjukvården använda välfärdsteknologi med beaktande av befintliga etiska riktlinjer
- har digital kompetens
- har framförhållning beträffande olika framtida välfärdsteknologilösningar inom den specialiserade sjukvården
- kan säkerställa att alla människor kan leva i välmåga och ha meningsfulla liv genom att ekonomiska, sociala och tekniska framsteg sker i harmoni med naturen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Grundläggande nivå för välfärdsteknologi
Nyckelbegrepp som finns inom välfärdsteknologi som eHälsa, mHälsa, informations- och kommunikationsteknik (IKT), telecare och telemedicin
Artificiell intelligens, Big Data, Internet of Things (IoT), kvantifierat själv såväl som robotik.
eHälsokompetens n och de senaste globala trenderna inom välfärdsteknologi

Förkunskapskrav

För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1

For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

en studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Läromaterial

Se Moodle och kursens förverkligande

Mer information

Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande

Anmälningstid

16.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 14.09.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

0.5 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 40

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
  • Camilla Mattjus
  • Vasa - timlärare Vård
  • Vasa Vård 1
Lärare

Camilla Mattjus

Grupper
  • USS22F-V
    Sjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
  • USS22D-V
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan inom specialiserade sjukvården använda välfärdsteknologi med beaktande av befintliga etiska riktlinjer
- har digital kompetens
- har framförhållning beträffande olika framtida välfärdsteknologilösningar inom den specialiserade sjukvården
- kan säkerställa att alla människor kan leva i välmåga och ha meningsfulla liv genom att ekonomiska, sociala och tekniska framsteg sker i harmoni med naturen

Innehåll

Grundläggande nivå för välfärdsteknologi
Nyckelbegrepp som finns inom välfärdsteknologi som eHälsa, mHälsa, informations- och kommunikationsteknik (IKT), telecare och telemedicin
Artificiell intelligens, Big Data, Internet of Things (IoT), kvantifierat själv såväl som robotik.
eHälsokompetens n och de senaste globala trenderna inom välfärdsteknologi

Tid och plats

25.8-14.9.2025, Campus Alere Vasa inklusive studiebesök inom Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se Moodle och kursens förverkligande

Undervisningsmetoder

Blended learning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatoriskt deltagande i workshops, studiebesök och gästföreläsare

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81h

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

en studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningen sker enligt skalan godkänd (GK)/underkänd (UK). För att få godkänt krävs deltagande i kursens obligatoriska moment, såsom workshops, studiebesök och/eller gästföreläsningar. Aktivt deltagande och närvaro är en förutsättning för att uppnå kursens lärandemål.

Förkunskapskrav

För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1

For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care

Tilläggsuppgifter

Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande