Ledarskap och entreprenörskapPoäng (4 sp)
Kod: USS22UV02
Poäng
4 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och hållbara metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- påvisar kunskap i kvalitetssäkring i vårdarbetet
- kan prioritera arbetsuppgifter
- känner till hälsoteknologins möjligheter inom social- och hälsovård
- kan använda vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitets och hållbar utvecklingens betydelse
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens karriärmöjligheter
- inser betydelsen av kontinuerligt lärande
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt
- har kännedom om entreprenörskap och företag inom social- och hälsovård
Studieperiodens (kursens) innehåll
Personcentrering/klientcentrering som grund för ledarskap och organisationsutveckling
Servicehandledning i olika servicesystem
Ledarens ansvarsuppgifter
Ledarskapsteorier
Organisationsmodeller
Inre och yttre företagsamhet
Medarbetarfärdigheter
Teambildning och kollegialitet
Konflikthantering
Kvalitetssäkring
Välfärdsekonomi
Främjande av vårdkvalitet ur olika synvinklar
Strategier för implementering av hållbar utveckling
Utveckling av patient- och klinetsäkerhet
Karriärmöjligheter
Organisationens stödformer för professionell utveckling
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Privatisering
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
01.12.2025 - 08.02.2026
Tajmning
09.02.2026 - 31.05.2026
Antal studiepoäng
4 sp
Andel virtuell undervisning
1 sp
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Michaela Jalava
- Åbo Vård 1
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
USS25F-ESjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Ekenäs
Lärandemål
Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och hållbara metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- påvisar kunskap i kvalitetssäkring i vårdarbetet
- kan prioritera arbetsuppgifter
- känner till hälsoteknologins möjligheter inom social- och hälsovård
- kan använda vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitets och hållbar utvecklingens betydelse
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens karriärmöjligheter
- inser betydelsen av kontinuerligt lärande
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt
- har kännedom om entreprenörskap och företag inom social- och hälsovård
Innehåll
Personcentrering/klientcentrering som grund för ledarskap och organisationsutveckling
Servicehandledning i olika servicesystem
Ledarens ansvarsuppgifter
Ledarskapsteorier
Organisationsmodeller
Inre och yttre företagsamhet
Medarbetarfärdigheter
Teambildning och kollegialitet
Konflikthantering
Kvalitetssäkring
Välfärdsekonomi
Främjande av vårdkvalitet ur olika synvinklar
Strategier för implementering av hållbar utveckling
Utveckling av patient- och klinetsäkerhet
Karriärmöjligheter
Organisationens stödformer för professionell utveckling
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Privatisering
Tid och plats
Ekenäs vårtermin 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Boström, A-M, Nordström, G & Wilde-Larsson, B. 2018. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur, Lund.
Dellve, L. & Eriksson, A: 2016. Hållbart ledarskap: i vardag och förändring. Finns som e-bok http://hb.diva-portal.org/smash/get/diva2:953495/FULLTEXT01.pdf
Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.) 2019. Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling.Kap. 8-11.
Ekman, I. (red.) 2014. Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Kap. 5
Fagerström. (red.) 2011. Avancerad klinisk sjuksköterska. Avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis. Kap.19.
Hamrefors. 2009/2014. Kommunikativ ledarskap.
Henrekson Magnus, Stenkula Mikael. 2015 Entreprenörskap - Vad, hur och varför
Hewitt-Taylor, J. Personcentrerad vård i praktiken.2018. Kap. 7-11.
Jacobsen, D.I. 2019. Organisationsförändringar och förändringsledarskap.
Jordan, T. 2015. Konflikthantering i arbetslivet. Gleerups, Malmö.
Jackson et al. 2009. Patterns of knowing theory for nursing leadership. Nursing Economics 27(3), 149-159.
Kallankari, S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Kelly, Vottero & Christie-McAuliffe. 2014. Introduction to quality and safety education for nurses.(google scholar)
Khilgren, Engström & Johansson. 2009. Sjuksköterska med uppdrag att leda.
Klinga, C. & Söderhjelm T. 2022. Ledarskap i vård och omsorg-att leda med mod och tillit
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Larsson. 2008. Mellanchef i vård och omsorg.
Lundin, K. &Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg.
Marshall. 2011. Transformational leadership in nursing. From expert clinician to influential leader.(google Scholar)
Norbäck & Targama. 2009. Det komplexa sjukhuset: att leda djupgående förändringar i en multiprofessionell verksamhet.
Nyberg, J. 2010A Caring Approach in Nursing Administration https://ebookcentral.proquest.com/lib/novia-ebooks/detail.action?docID=3039736&query=caring
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2018. Sosiaali- ja terveysjohtaminen.
Rosengren. 2014. Vårdledarskap - att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg.
Sandberg. 2006. Det goda teamet: om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa.
Sveningsson. 2010. Ledarskap.
Stanley, D.2016. Clinical Leadership in Nursing and Healthcare : Values into Action. (google Scholar)
Svedberg. 2012. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kap. 22.
Suomen Sairaanhoitajat. 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca, Helsinki.
Undervisningsmetoder
Föreläsning
Självstudier
Simulering
Skriftlig uppgift
Seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Ledarskap 3 sp:
Simulering, obligatorisk närvaro.
Inlämningsuppgift 18.5 feedback på kursens Moodle sida
Seminarier kring ledarskap enligt inlämningsuppgiften.
Entreprenörskap 1 sp:
Intervju, inlämning 9.3 feedback på kursens Moodle sida
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig inlämning, bedöms med vitsord 0-5
2. Deltagande i seminarie, bedöms GK/UK
3. Intervju i kursdelen Entreprenörskap, bedöms GK/UK
4. Simulering bedöms enligt GK/UK
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten svarar inte på frågorna i uppgifter
Kurslitteratur används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteratur refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den teoretiska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras
Kurslitteraturen används tillämpande
Texten är reflekterande och det finns en analys
Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är analytisk och vetenskaplig
Den tekniska utformningen är berömlig
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
01.12.2025 - 06.01.2026
Tajmning
07.01.2026 - 31.05.2026
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Annemari Andrésen
- Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare
Emilia Kielo-Viljamaa
Grupper
-
USS23F-ÅSjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till grunder i ledarskap och hållbara metoder för utveckling inom hälso- och sjukvården
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- påvisar kunskap i kvalitetssäkring i vårdarbetet
- kan prioritera arbetsuppgifter
- känner till hälsoteknologins möjligheter inom social- och hälsovård
- kan använda vårdvetenskaplig och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår välfärdsekonomins, kostnadseffektivitets och hållbar utvecklingens betydelse
- kan handleda arbetskollegor och studerande
- känner till sjukskötarens karriärmöjligheter
- inser betydelsen av kontinuerligt lärande
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- känner till grunder i företagsamhet och kan verka kostnadseffektivt
- har kännedom om entreprenörskap och företag inom social- och hälsovård
Innehåll
Personcentrering/klientcentrering som grund för ledarskap och organisationsutveckling
Servicehandledning i olika servicesystem
Ledarens ansvarsuppgifter
Ledarskapsteorier
Organisationsmodeller
Inre och yttre företagsamhet
Medarbetarfärdigheter
Teambildning och kollegialitet
Konflikthantering
Kvalitetssäkring
Välfärdsekonomi
Främjande av vårdkvalitet ur olika synvinklar
Strategier för implementering av hållbar utveckling
Utveckling av patient- och klinetsäkerhet
Karriärmöjligheter
Organisationens stödformer för professionell utveckling
Handledning av personal och studerande
Entreprenörskap
Privatisering
Tid och plats
Campus Åbo, vårtermin 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Ben Salem Dynehäll, M., Lärk Ståhlberg, A. (2024). Loopa- affärsutveckling för entreprenörer.
- Boström, A., Nordström, G., & Wilde Larsson, B. (2017). Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur.
- Dellve, L., & Eriksson, A. (2016). Hållbart ledarskap: I vardag och förändring. (e-bok)
- Henrekson, M., & Stenkula, M. (2016). Entreprenörskap: Vad, hur och varför. Studentlitteratur.
- Jacobsen, D. I. (2019). Organisationsförändringar och förändringsledarskap (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Jordan, T. (2020). Konflikthantering i arbetslivet: Förstå, hantera, förebygg (Andra upplagan.). Gleerups Utbildning AB.
- Kallankari, S. (2019). Muutoksen johtaminen arjessa: Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon (1. painos.). Duodecim.
- Klinga, C., & Söderhjelm, T. (2022). Ledarskap i vård och omsorg: Att leda med mod och tillit (Första upplagan.). Liber AB.
- Laaksonen, H., & Ollila, S. (2017). Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa (3., uudistettu painos.). Edita.
- Lundin, K., & Sandström, B. (2015). Ledarskap inom vård och omsorg (2. uppl.). Studentlitteratur.
- Rissanen, S., Lammintakanen, J., & Hujala, A. (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen (3., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
- Pirhonen, K., & Suomen sairaanhoitajaliitto. (2016). Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Grupparbete
Självstudier
Seminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Grupparbete:
- affärsidé och intervju: DL 27.5.2026
Individuellt arbete:
- reflektionsuppgift: DL 31.5.2026
Studerandes tidsanvändning och belastning
4sp = 108h
Närundervisning: 10h
Grupparbete: 49h
Självstudier: 49h
Periodisering av innehållet
Närundervisning, obligatorisk närvaro:
7.1 Kursintro, föreläsning, grupparbete
19.3 Grupparbete
28.5 Seminarium
Självstudier och grupparbete mellan närstudiedagarna enligt egen tidtabell och överenskommelse med gruppen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Gruppuppgift bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet.
Individuell uppgift bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet.
Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgift baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant kunskap och material
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor och annan litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla uppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet. Vid försenade inlämningar kan skriftlig feedback inte garanteras.
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och svarar inte på frågorna i uppgifter
Vetenskapliga källor och annan litteratur används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Studerande har inte tagit ansvar eller deltagit i grupparbete
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt
Vetenskapliga källor och annan litteratur refereras men kopplas inte
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
Den tekniska utformningen är nöjaktig
Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras
Vetenskapliga källor och annan litteratur tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
Den tekniska utformningen är god
Studerande har varit aktiv och bidragit till att grupparbetet har fortskridit enligt instruktionerna
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Vetenskapliga källor och annan litteratur analyseras och tillämpas
Reflektionen är analytisk och vetenskaplig
Den tekniska utformningen är berömlig
Studerande har varit aktiv och ansvarstagande och bidragit till att grupparbetet har fortskridit enligt instruktionerna
Förkunskapskrav
Inget