Samhälle och kommunikationPoäng (3 sp)
Kod: GD25SK01
Poäng
3 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
den studerande kan efter avslutad kurs:
– förstå grundläggande teorier kring kommunikationens roll i samhället.
– analysera hur visuella medier påverkar sociala och kulturella sammanhang.
– reflektera över etiska och samhälleliga aspekter av kommunikation.
– identifiera hur kommunikation kan påverka och forma samhällsstrukturer.
– diskutera betydelsen av representation och mångfald inom medier.
Studieperiodens (kursens) innehåll
– introduktion till kommunikationsteorier och samhällspåverkan.
– analys av visuella medier och deras roll i samhället.
– etiska perspektiv inom kommunikation.
– representation och mångfald i medielandskapet.
– fallstudier av kommunikationens samhällspåverkan.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Inlämnade och godkända uppgifter
Anmälningstid
02.12.2025 - 15.01.2026
Tajmning
04.03.2026 - 08.04.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Jonas Rak
Grupper
-
FOG25DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
Lärandemål
den studerande kan efter avslutad kurs:
– förstå grundläggande teorier kring kommunikationens roll i samhället.
– analysera hur visuella medier påverkar sociala och kulturella sammanhang.
– reflektera över etiska och samhälleliga aspekter av kommunikation.
– identifiera hur kommunikation kan påverka och forma samhällsstrukturer.
– diskutera betydelsen av representation och mångfald inom medier.
Innehåll
– introduktion till kommunikationsteorier och samhällspåverkan.
– analys av visuella medier och deras roll i samhället.
– etiska perspektiv inom kommunikation.
– representation och mångfald i medielandskapet.
– fallstudier av kommunikationens samhällspåverkan.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Inlämnade och godkända uppgifter
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav