Hoppa till innehåll

DesignmetodikPoäng (3 sp)

Kod: GD25DM01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Förstår grundläggande designmetoder och processer.
- Behärskar analys och tillämpning av olika designmetoder i projekt.
- Har de praktiska färdigheter som behövs för att strukturera och planera designprocesser systematiskt.
- Kan tolka och reflektera över metodval och designprocessens resultat.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Introduktion till designmetoder och processer.
- Forsknings- och analysmetoder inom design.
- Konceptutveckling och idéhantering.
- Arbetsflöden och projektstrukturering.
- Praktiska övningar i designmetodik.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Bedömningskriterier, berömliga (5)
På svenska
Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten