Hoppa till innehåll

ExamensarbetePoäng (15 sp)

Kod: IA22EXA01

Poäng

15 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa sina kunskaper för att kunna utveckla sin egen bransch, samt fördjupning i sitt eget kunnande.
- kan använda och tillämpa branschens pålitliga informationskällor
- kan tillämpa sina kompetenser i eget utvecklingsarbete
- kan använda branschens lämpliga metoder och arbetssätt i sitt utvecklingsarbete
- kan genomföra sitt utvecklingsarbete självständigt och kritiskt
- kan visuellt, muntligt och skriftlig presentera sitt arbete inom egen bransch
- förkovrar sig i formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar
- kan förverkliga formgivarens funktionella, etiska och estetiska ansvar

Studieperiodens (kursens) innehåll

Tillämpning av egna kompetenser i utvecklingsarbete, samt fördjupning i sitt eget kunnande
Användning och tillämpning av branschens pålitliga informationskällor
Användning av lämpliga metoder och arbetssätt i sitt utvecklingsarbete
Genomföring sitt utvecklingsarbete självständigt och kritiskt
Visuellt, muntligt och skriftlig presentation av sitt arbete

Förkunskapskrav

Profilering 1
Fördjupningsprojekt 1
Fördjupningsprojekt 2

Anmälningstid

14.02.2026 - 15.03.2026

Tajmning

16.03.2026 - 22.05.2026

Antal studiepoäng

15 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i formgivning
Lärare
  • Inredningsarkitektur Virtuell
  • Anders Aromäki
  • Elina Rebers
Grupper
  • FOG22DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h22, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa sina kunskaper för att kunna utveckla sin egen bransch, samt fördjupning i sitt eget kunnande.
- kan använda och tillämpa branschens pålitliga informationskällor
- kan tillämpa sina kompetenser i eget utvecklingsarbete
- kan använda branschens lämpliga metoder och arbetssätt i sitt utvecklingsarbete
- kan genomföra sitt utvecklingsarbete självständigt och kritiskt
- kan visuellt, muntligt och skriftlig presentera sitt arbete inom egen bransch
- förkovrar sig i formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar
- kan förverkliga formgivarens funktionella, etiska och estetiska ansvar

Innehåll

Tillämpning av egna kompetenser i utvecklingsarbete, samt fördjupning i sitt eget kunnande
Användning och tillämpning av branschens pålitliga informationskällor
Användning av lämpliga metoder och arbetssätt i sitt utvecklingsarbete
Genomföring sitt utvecklingsarbete självständigt och kritiskt
Visuellt, muntligt och skriftlig presentation av sitt arbete

Tid och plats

Detaljinformation finns i Teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Detaljinformation finns i Teams

Undervisningsmetoder

Seminarier, presentationer, självstudier, litteraturstudier, handledning, grupphandledning, distansstudier, bedömning

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivssamarbete är obligatoriskt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Detaljinformation finns i Teams
Mognadsprov 20.4.2026
Bedömning 27-28.4.2026

Internationella kontakter

Enligt överenskommelse

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h / sp

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Ogjorda/icke godkänd examensarbete, samt kursdelar
- Uppgifter inte gjorda inom utsatt tid
- Stor frånvaro (handledningar, seminarie, presentationer)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Den studerande kan planera och genomföra ett projekt inom den egna branschen.
• Hen kan muntligt och skriftligt beskriva och visualisera sin arbetsprocess.
• Hen kan förhållandevis väl arbeta självständigt och reflektera kring det egna arbetet.
• Hen kan tillämpa sin kunskap och sina färdigheter i sitt arbete.
• Arbetets resultat, både det visuella och innehållsmässiga, samt dess tillämpningsvärde inom branschen är tillfredsställande.
• Språket och utformningen av den skriftliga delen av arbete är tillfredsställande.
• Den studerande kan på ett tillfredsställande sätt presentera sitt arbete och sin process vid seminarier.
• Studeranden visar ringa utveckling under processen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Den studerande kan planera och genomföra ett projekt inom den egna branschen.
• Hen kan arbeta självständigt och ansvarsfullt.
• Hen kan muntligt och skriftligt beskriva och visualisera sin arbetsprocess väl.
• Studeranden kan arbeta självständigt, reflektera kring sitt arbete och sina egna beslut.
• Hen kan på ett bra sätt tillämpa sin kunskap och sina färdigheter i sitt arbete.
• Arbetets resultat, både det visuella och det innehållsmässiga, samt dess tillämpningsvärde inom branschen är gott.
• Språket och utformningen av den skriftliga delen av arbete är bra.
• Den studerande kan på ett bra sätt presentera sitt arbete och sin process vid seminarier.
• Studeranden påvisar utveckling under sin arbetsprocess.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Den studerande kan planera och genomföra ett projekt inom den egna branschen.
• Hen kan muntligt och skriftligt beskriva och visualisera sin arbetsprocess på ett professionellt sätt.
• Studeranden kan på ett kritiskt sätt reflektera över sitt arbete och sina beslut.
• Hen kan på ett berömligt och professionellt sätt tillämpa sin kunskap och sina färdigheter i sitt arbete.
• Arbetets resultat, både det visuella och innehållsmässiga, samt dess tillämpningsvärde inom branschen är berömligt.
• Språket och utformningen av den skriftliga delen av arbete är berömligt.
• Den studerande kan på ett professionellt och berömligt sätt presentera sitt arbete och sin process vid seminarier.
• Studeranden påvisar en avsevärd professionell utveckling under sin arbetsprocess.

Förkunskapskrav

Profilering 1
Fördjupningsprojekt 1
Fördjupningsprojekt 2