ExamensarbetePoäng (15 sp)
Kod: KFD22FOEX
Poäng
15 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna
- kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser
- kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
- har kritiskt och analytiskt tänkande
- kan visa sin yrkeskompetens
Studieperiodens (kursens) innehåll
Examensarbete enligt enhetens instruktion
Förkunskapskrav
Idé workshop
Visuella bilden-workshop
Text och foto-workshop
Seminarium-foto
Anmälningstid
01.12.2025 - 22.03.2026
Tajmning
23.03.2026 - 13.05.2026
Antal studiepoäng
15 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Fotografering Virtuell
- Lars Rebers
Lärare
Lars Rebers
Grupper
-
BDK22DF-JBildkonstnär (YH), fotografering, ht22, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna
- kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser
- kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
- har kritiskt och analytiskt tänkande
- kan visa sin yrkeskompetens
Innehåll
Examensarbete enligt enhetens instruktion
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tillfredsställande (1–2)
• Den studerande kan planera och genomföra ett projekt inom den egna branschen.
• Hen kan muntligt och skriftligt beskriva och visualisera sin arbetsprocess.
• Hen kan förhållandevis väl arbeta självständigt och reflektera kring det egna arbetet.
• Hen kan tillämpa sin kunskap och sina färdigheter i sitt arbete.
• Arbetets resultat, både det visuella och innehållsmässiga, samt dess tillämpningsvärde inom branschen är tillfredsställande.
• Språket och utformningen av den skriftliga delen av arbete är tillfredsställande.
• Den studerande kan på ett tillfredsställande sätt presentera sitt arbete och sin process vid seminarier.
• Studeranden visar ringa utveckling under processen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bra (3–4)
• Den studerande kan planera och genomföra ett projekt inom den egna branschen.
• Hen kan arbeta självständigt och ansvarsfullt.
• Hen kan muntligt och skriftligt beskriva och visualisera sin arbetsprocess väl.
• Studeranden kan arbeta självständigt, reflektera kring sitt arbete och sina egna beslut.
• Hen kan på ett bra sätt tillämpa sin kunskap och sina färdigheter i sitt arbete.
• Arbetets resultat, både det visuella och det innehållsmässiga, samt dess tillämpningsvärde inom branschen är gott.
• Språket och utformningen av den skriftliga delen av arbete är bra.
• Den studerande kan på ett bra sätt presentera sitt arbete och sin process vid seminarier.
• Studeranden påvisar utveckling under sin arbetsprocess.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Berömligt (5)
• Den studerande kan planera och genomföra ett projekt inom den egna branschen.
• Hen kan muntligt och skriftligt beskriva och visualisera sin arbetsprocess på ett professionellt sätt.
• Studeranden kan på ett kritiskt sätt reflektera över sitt arbete och sina beslut.
• Hen kan på ett berömligt och professionellt sätt tillämpa sin kunskap och sina färdigheter i sitt arbete.
• Arbetets resultat, både det visuella och innehållsmässiga, samt dess tillämpningsvärde inom branschen är berömligt.
• Språket och utformningen av den skriftliga delen av arbete är berömligt.
• Den studerande kan på ett professionellt och berömligt sätt presentera sitt arbete och sin process vid seminarier.
• Studeranden påvisar en avsevärd professionell utveckling under sin arbetsprocess.
Förkunskapskrav
Idé workshop
Visuella bilden-workshop
Text och foto-workshop
Seminarium-foto