Hoppa till innehåll

Inredningsplanering 1Poäng (6 sp)

Kod: IA22ID01

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till arbetsbilden inom rumslig planering
- kan använda planeringsmetoder och- verktyg inom branschen
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt område
- förstår metoderna för kreativ problemlösning
- kan presentera sina idéer
- förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet
- förstår användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning
- kan ta hänsyn till helhetstänkande i planering

Studieperiodens (kursens) innehåll

Grunderna i rumslig planering, användning av branschtypiska planeringsmetoder- och verktyg, samt grunderna i branschspecifik presentationsteknik och användarcentrerad planering. Man lär sig presentera sina idéer och lösa rumsliga problem.

Förkunskapskrav

Introduktion till branschen 1, 3 D 1

Anmälningstid

01.08.2025 - 20.10.2025

Tajmning

21.10.2025 - 14.11.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Anders Aromäki
Grupper
  • FOG23DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h23, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till arbetsbilden inom rumslig planering
- kan använda planeringsmetoder och- verktyg inom branschen
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt område
- förstår metoderna för kreativ problemlösning
- kan presentera sina idéer
- förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet
- förstår användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning
- kan ta hänsyn till helhetstänkande i planering

Innehåll

Grunderna i rumslig planering, användning av branschtypiska planeringsmetoder- och verktyg, samt grunderna i branschspecifik presentationsteknik och användarcentrerad planering. Man lär sig presentera sina idéer och lösa rumsliga problem.

Tid och plats

(Detaljinformation kommer att finnas i moodle/kursutförandeplan närmare kursstart)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, presentationer, övningsuppgifter, självstudier, handledning, grupphandledning, ev. verkstadsarbete, experiment

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline 1: Vid kursslut
Deadline 2: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid deadline 2 måste den studerande gå om kursen i sin helhet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter 
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Introduktion till branschen 1, 3 D 1

Anmälningstid

14.06.2024 - 21.10.2024

Tajmning

22.10.2024 - 15.11.2024

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Anders Aromäki
Grupper
  • FOG22DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h22, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till arbetsbilden inom rumslig planering
- kan använda planeringsmetoder och- verktyg inom branschen
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt område
- förstår metoderna för kreativ problemlösning
- kan presentera sina idéer
- förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet
- förstår användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning
- kan ta hänsyn till helhetstänkande i planering

Innehåll

Grunderna i rumslig planering, användning av branschtypiska planeringsmetoder- och verktyg, samt grunderna i branschspecifik presentationsteknik och användarcentrerad planering. Man lär sig presentera sina idéer och lösa rumsliga problem.

Tid och plats

22.10-15.11.2024
(Detaljinformation kommer att finnas i moodle/kursutförandeplan närmare kursstart)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, presentationer, övningsuppgifter, självstudier, handledning, grupphandledning, ev. verkstadsarbete, experiment

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline 1: Vid kursslut
Deadline 2: En vecka efter kursslut
Deadline 3: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid deadline 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter 
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Introduktion till branschen 1, 3 D 1