Hoppa till innehåll

SvenskaPoäng (3 sp)

Kod: KU22SV01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

15.06.2024 - 08.11.2024

Tajmning

01.11.2024 - 29.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
  • FOG24DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h24, dagstudier
  • BDK24DB-J
    Bildkonstnär (YH), bildkonst, ht24, dagstudier
  • FOG24DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h24, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.08.2024 - 02.11.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Ingela Bodbacka-Rak
Lärare

Ingela Bodbacka-Rak

Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24FMU-J
    Musiker (YH), h24, flerform
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 20.10.2023

Tajmning

03.11.2023 - 08.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i konst, foto och design
  • Utbildning i formgivning
Lärare
  • Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
  • BDK23DB-J
    Bildkonstnär (YH), bildkonst, ht23, dagstudier
  • BDK23DF-J
    Bildkonstnär (YH), fotografering, ht23, dagstudier
  • FOG23DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h23, dagstudier
  • FOG23DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h23, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Tid och plats

Kursstart: 3.11.2023
Kursavslut: 8.12.2023

Kursen genomrs på fredagar, främst i digirummet B1 360

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Svenska skrivregler, Språkrådet
Artiklar i kulturtidskifter

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, presentationer och övningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vid kursavslut 8.12.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 SP
3x27 timmar = 81 timmar studerandes arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

detaljerad information i kursutförandeplanen, tillgänglig två veckor före kursstart

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Uteblivna kursuppgifter och presentationer.
Ingen närvaro.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1
Den studerande - deltar i undervisningen , utför uppgifter och godkänns, förstår kursen grundläggande innehåll

Vitsordet 2
Den studerande - deltar i undervisningen, utför uppgifter självständigt, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3
Den studerande- deltar aktivt undervisningen, utför uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information

Vitsordet 4
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, urför uppgifterna självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursen innehåll och tillämpar kursen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i det egna arbetet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, utför uppgifterna självständigt och visar prob på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll och tillämpar kunskapen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i det egna arbetet, visar prov på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 20.10.2023

Tajmning

01.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ingela Bodbacka-Rak
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DMU-J
    Musiker (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav