Hoppa till innehåll

Pedagogikens sociologiPoäng (5 sp)

Kod: MS25PD05

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- Kunna reflektera över pedagogik som samhällsvetenskap.
- Kunna grundläggande analysera sambanden mellan samhällsutveckling, utbildning och lärande samt den digitala
utvecklingens påverkan på dessa.
- Kunna kritiskt analysera skolans och utbildningens roll i att motarbeta reproduktion av olikhet och utanförskap.
- Kunna redogöra för vad en jämlikhetsbefrämjande och hållbar pedagogik innebär i dagens mångfaldiga samhälle.
- Kunna redogöra för skolans och utbildningens roll i omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle.

Allmänfärdigheter som kursen bidrar till är bl.a:
- Kritiskt och etiskt tänkande.
- Färdigheter för analytiskt och systematiskt tänkande.
- Samarbets- och interaktionsfärdigheter.

Studieperiodens (kursens) innehåll

I kursen behandlas sociologiska teorier ur ett pedagogiskt perspektiv med särskilt fokus på pedagogik som samhällsvetenskap. Kursen ger en grund för sociologiskt och pedagogiskt orienterad samhällskritik och samhällsanalys med fokus på teorier om hållbarhet och normkritiska perspektiv. Fokus läggs på utbildningens plats och utveckling i det socialt och teknologiskt föränderliga och mångfaldiga samhället ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Vitsordet 1 innebär att studerande ytligt förstått kursens innehåll och i någon mån uppnått lärandemålen och allmänfärdigheterna. Större brister som svaga innehållsmässiga (t.ex. felaktiga fakta) resonemang återfinns i examinationsuppgifterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 innebär att studerande har en god förståelse av kursens innehåll och har tillämpat det (t.ex. centrala begrepp, teorier, modeller) självständigt. Examinationsuppgifterna håller en innehållsmässigt god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5 innebär att studerande mycket väl förstått kursens innehåll och kan förhålla sig till komplexa företeelser, teorier, begrepp och modeller. Studerande kan föra nyanserade resonemang (t.ex. kritiskt/analytiskt/reflektivt) som visar på en djup förståelse av innehållet. Examinationsuppgifterna håller en innehållsmässigt hög nivå.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren tillhandahållet material och rekommenderad litteratur.

Mera information

- Kursen hör till pedagogiska studier för lärare, grundstudier.
- Kursen sker i samarbete med lärarutbildningen vid Åbo Akademi som även är examinator för 60 sp pedagogiska studier för lärare.