FinskaPoäng (3 sp)
Kod: KU22FI01
Poäng
3 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Av kursansvarig anvisat material
Anmälningstid
02.12.2025 - 22.01.2026
Tajmning
23.01.2026 - 13.03.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Emilia Vikfors-Lintala
 
Grupper
- 
                        UMS24DMU-JMusiker (YH), h24, dagstudier
 - 
                        UMS24DMP-JMusikpedagog (YH), h24, dagstudier
 
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Tid och plats
Våren 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Information på Moodle.
Undervisningsmetoder
- Studerandecentrerade undervisningsmetoder
- Interaktiva lektioner
- Föreläsningar
- Muntliga och skriftliga övningar individuellt, i par och i grupper
- Inlämningsuppgifter
- Eget arbete
- Muntlig och skriftlig tentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tvåspråkiga kan utföra kursen genom muntlig tent (innan kursstart) och skriftlig tent (på allmän omtagning eller på kursens sista lektionstillfälle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27h = 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt den europeiska referensramen för språk. Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömning på basen av
- Muntlig tent, muntlig presentation och andra muntliga övningar
- Skriftlig tent
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Timaktivitet
Underkänd (0)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2025 - 22.01.2026
Tajmning
23.01.2026 - 06.03.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Emilia Vikfors-Lintala
 
Grupper
- 
                        FOG25DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
 - 
                        BDK25DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht25, dagstudier
 - 
                        FOG25DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h25, dagstudier
 
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Tid och plats
Våren 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Information på Moodle.
Undervisningsmetoder
- Studerandecentrerade undervisningsmetoder
- Interaktiva lektioner
- Föreläsningar
- Muntliga och skriftliga övningar individuellt, i par och i grupper
- Inlämningsuppgifter
- Eget arbete
- Muntlig och skriftlig tentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tvåspråkiga kan utföra kursen genom muntlig tent (innan kursstart) och skriftlig tent (på allmän omtagning eller på kursens sista lektionstillfälle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27h = 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt den europeiska referensramen för språk. Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömning på basen av
- Muntlig tent, muntlig presentation och andra muntliga övningar
- Skriftlig tent
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Timaktivitet
Underkänd (0)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Bedömningen av kunskaperna i finska baserar sig på Europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 avser nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 avser goda kunskaper (vitsorden 4–5). Samma bedömningskriterier används vid alla högskolor i Finland. Nivå A2 eller lägre är undekänt.
Muntlig och skriftlig färdighet bedöms med skilda vitsord.
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Anmälningstid
25.12.2024 - 23.01.2025
Tajmning
24.01.2025 - 14.03.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Anna Korhonen
 
Grupper
- 
                        FOG24DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h24, dagstudier
 - 
                        BDK24DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht24, dagstudier
 - 
                        FOG24DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h24, dagstudier
 
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Tid och plats
Våren 2025.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Information på Moodle.
Undervisningsmetoder
- Studerandecentrerade undervisningsmetoder
- Interaktiva lektioner
- Föreläsningar
- Muntliga och skriftliga övningar i par och grupper
- Inlämningsuppgifter
- Eget arbete
- Muntlig och skriftlig tentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27h = 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt den europeiska referensramen för språk.
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2024 - 23.01.2025
Tajmning
24.01.2025 - 14.03.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Anna Korhonen
 
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
- 
                        UMS24FMU-JMusiker (YH), h24, flerform
 - 
                        UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
 - 
                        UMS23DMU-JMusiker (YH), h23, dagstudier
 - 
                        UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
 - 
                        UMS23FMU-JMusiker (YH), h23, flerform
 
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Tid och plats
Våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Information finns på Moodle.
Undervisningsmetoder
- Studerandecentrerade undervisningsmetoder
- Interaktiva lektioner 
- Föreläsningar
- Muntliga och skriftliga övningar i par och grupper
- Inlämningsuppgifter
- Eget arbete
- Muntlig och skriftlig tentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27h = 81 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt den europeiska referensramen för språk.
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2023 - 26.01.2024
Tajmning
26.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Tiina Paalanen
 
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
- 
                        UMS22DMU-JMusiker (YH), h22, dagstudier
 - 
                        UMS22FMU-JMusiker (YH), h22, flerform
 - 
                        UMS22DMP-JMusikpedagog (YH), h22, dagstudier
 - 
                        UMS23FMU-JMusiker (YH), h23, flerform
 
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 03.03.2024
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Tiina Paalanen
 
Grupper
- 
                        BDK23DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht23, dagstudier
 - 
                        BDK23DF-JBildkonstnär (YH), fotografering, ht23, dagstudier
 - 
                        FOG23DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h23, dagstudier
 - 
                        FOG23DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h23, dagstudier
 
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande:
- kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
- behärskar den centrala terminologin inom respektive bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur inom respektive yrkesområde
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
Muntlig och skriftlig kommunikation. Central terminologi inom respektive yrkesområde.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav