Pedagogikens sociologiPoäng (5 sp)
Kod: MS22PD01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande
• ha kännedom om central teoribildning inom pedagogikens sociologi
• ha förståelse av relationen mellan fostran, utbildning och socialisation
• ha grundläggande insikter i samband mellan samhällsutveckling, samhällssituation och lärande
• ha utvecklat en förståelse för grupprocesser
• förstå betydelsen av en jämlikhetsbefrämjande pedagogik och undervisning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kursens målsättning är att studerande når kunskap om sociologiska perspektiv på identitets-formering och kompetensutveckling i institutionella och icke-institutionella sammanhang med särskilt fokus på det finländska samhället förr och nu.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Läromaterial
Läromedel och rekommenderad litteratur:
Giddens, A. (1999) Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmoderna epoken. Göteborg: Daidalos Antikainen, A., Houtsonen, J., Kauppila, J. &Huotelin, H. (1996). Living in a learning society. New York: Routledge. Månsson, P. (2007). Moderna samhällsteorier: Traditioner, riktningar, teoretiker. Stockholm: Norstedts. Saaristo, K. & Jokinen, K. (2005). Sociologi. St Mickel: Sanoma Pro. Suortamo, M., Tainio, L., Ikävalko, E., Palmu, S, &Tani, S. (2010). Sukupuoli ja kasvatus kouluissa. Jyväskylä: PS-Kustannus. Rinne,R.,Kivirauma,J.&Lehtinen,E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin.Jyväskylä: PS-Kustannus. Antikainen, A., Rinne,R.&Kosko,L. (2013). Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-Kustannus. Annat kursmaterial: Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.
Anmälningstid
13.08.2023 - 22.09.2023
Tajmning
12.09.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Camilla Cederholm
Lärare
Camilla Cederholm
Grupper
-
UMS22DMP-JMusikpedagog (YH), h22, dagstudier
-
UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande
• ha kännedom om central teoribildning inom pedagogikens sociologi
• ha förståelse av relationen mellan fostran, utbildning och socialisation
• ha grundläggande insikter i samband mellan samhällsutveckling, samhällssituation och lärande
• ha utvecklat en förståelse för grupprocesser
• förstå betydelsen av en jämlikhetsbefrämjande pedagogik och undervisning
Innehåll
Kursens målsättning är att studerande når kunskap om sociologiska perspektiv på identitets-formering och kompetensutveckling i institutionella och icke-institutionella sammanhang med särskilt fokus på det finländska samhället förr och nu.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav