Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktik 2Poäng (6 sp)

Kod: MS22PD06

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande

kan ge exempel på praktiska och teoretiska insikter om instrumentalundervisning för elever på nivå 3 och 4

integrerar teori och praktik i det pedagogiska tänkandet genom att visa på analytisk och kritisk problemlösning och inre reflektion

kan definiera och diskutera principer för ledarskap och gruppdynamik i den pedagogiska processen

kan förklara och motivera betydelsen av kollegial samverkan i undervisningen

kan diskutera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ, även i gruppundervisning och ensembleverksamhet

har en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som musikpedagog

kan diskutera och problematisera lärarskapets etiska och sociala dimensioner i ett mångkulturellt samhälle

Studieperiodens (kursens) innehåll

Didaktik för intstrumentalundervisning och ensembleledning med fokus på elever på fortsättningsnivå genom gruppundervisning och enskild handledning.
Analys och utvärdering av lärandeprocesser ur ett brett perspektiv.

Förkunskapskrav

Grundstudier i pedagogik. Ämnesdidaktik 1 och Undervisningsovning 1

Läromaterial

Av handledaren/läraren tillhandahållet material

Mer information

www.moodle.novia.fi/Ämnesdidaktik

Anmälningstid

15.06.2024 - 09.09.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Marcus Söderström
  • Musik Virtuell
  • Christine Sten
Grupper
  • UMS22DMP-J
    Musikpedagog (YH), h22, dagstudier

Lärandemål

Studerande

kan ge exempel på praktiska och teoretiska insikter om instrumentalundervisning för elever på nivå 3 och 4

integrerar teori och praktik i det pedagogiska tänkandet genom att visa på analytisk och kritisk problemlösning och inre reflektion

kan definiera och diskutera principer för ledarskap och gruppdynamik i den pedagogiska processen

kan förklara och motivera betydelsen av kollegial samverkan i undervisningen

kan diskutera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ, även i gruppundervisning och ensembleverksamhet

har en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som musikpedagog

kan diskutera och problematisera lärarskapets etiska och sociala dimensioner i ett mångkulturellt samhälle

Innehåll

Didaktik för intstrumentalundervisning och ensembleledning med fokus på elever på fortsättningsnivå genom gruppundervisning och enskild handledning.
Analys och utvärdering av lärandeprocesser ur ett brett perspektiv.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Grundstudier i pedagogik. Ämnesdidaktik 1 och Undervisningsovning 1

Tilläggsuppgifter

www.moodle.novia.fi/Ämnesdidaktik