Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga: Undervisningsövning 1Poäng (5 sp)
Kod: DI17PD06
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser
Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Dramapedagogiska didaktiska principer och arbetssätt
Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat
Handledning, lärarpersonlighet och ledarskap
Etiska och moraliska aspekter
Förkunskapskrav
Ämnespedagogik med fokus på drama
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Läromaterial
Dramapedagogiska artiklar
Anmälningstid
02.08.2024 - 28.09.2024
Tajmning
01.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ida-Maria Rak
Lärare
Ida-Maria Rak
Grupper
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser
Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer
Innehåll
Dramapedagogiska didaktiska principer och arbetssätt
Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat
Handledning, lärarpersonlighet och ledarskap
Etiska och moraliska aspekter
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Förkunskapskrav
Ämnespedagogik med fokus på drama